מוזיאון העיר חיפה: קיבוץ בארי, אחרי הטבח

"בארי" - תערוכה ראשונה לאחר אירועי 7 באוקטובר, נפתחת במוזיאון העיר חיפה ## צילומי סטילס וצילומי "360 מעלות" של הצלם החיפאי מיכה בריקמן ## תמונות מקיבוץ בארי בימים שלאחר הטבח. ## פתיחה: 30.11.2023 בשעה 16:00

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

צילומים: מיכה בריקמן

ביום חמישי, 30.11.23, בשעה 16:00 תיפתח תערוכת צילומים של הצלם החיפאי מיכה בריקמן שהוזמן לתעד את קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר. התערוכה "בארי" הוקמה בזמן קצר, באופן חריג, בגלל חשיבות הנושא והתחושה במוזיאוני חיפה שיש לתערוכה כזו חשיבות ציבורית ומוסרית עליונה.

ביצוע התערוכה נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם אנשי קיבוץ בארי, כדי לוודא שלא תהיה חלילה פגיעה ברגשות של מי מאנשי בקיבוץ. באופן דומה ובתיאום, מוצגים בתערוכה גם פריטים שהובאו מהקיבוץ שכידוע נפגע באופן קשה ביותר.

התערוכה כוללת צילומי סטילס וצילומי "360 מעלות", המוצגים בתערוכה בעמדות צפייה מיוחדות שהוקמו. 

התערוכה "בארי" הוקמה בזמן קצר, באופן חריג, בגלל חשיבות הנושא והתחושה במוזיאוני חיפה שיש לתערוכה כזו חשיבות ציבורית ומוסרית עליונה. "זו תערוכה שאנו יוצרים כדי להפנות זרקור נוסף למה שאירע. ביצוע התערוכה נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם אנשי קיבוץ בארי, כדי לוודא שלא תהיה חלילה פגיעה ברגשות של מי מאנשי בקיבוץ. באופן דומה ובתיאום, מוצגים בתערוכה גם פריטים שהובאו מהקיבוץ שכידוע נפגע באופן קשה ביותר. 

הצלם מיכה בריקמן הגיע אחרי 7 באוקטובר לקיבוץ בארי בהזמנת אנשי הקיבוץ למספר ימי צילום. כל ביקור של בריקמן בקיבוץ זימן חוויה אחרת. האדרנלין התחלף בתחושת כאב גדולה, אך גם בתחושת שליחות. צילומיו מנציחים את "אחרי הסערה" אבל גם מעבירים את הסערה עצמה, את שברון הלב, את הכאב ואת הפחד ברגעי התופת. 

בתערוכה מוצגים כעשרים וחמישה צילומי סטילס של בריקמן, כולם מבארי. לצדם, גם עבודות של צילומי "360", אחת מהם צולמה באמצעות רחפן, והן מוצגות לציבור בעזרת משקפי VR בעמדות צפייה שהוקמו. 

מוזיאון העיר חיפה הקדיש לתערוכת "בארי" מתחם משמעותי במבנה המוזיאון שבבית הספר הטמפלרי ההיסטורי. המתחם, מתחיל במדרגות העולות לחלל התצוגה, ממשיך במרפסת בית הספר עד לכניסה לשיא התערוכה, חלל התצוגה עצמו. 

מיכה בריקמן הוא צלם המתאפיין בצילום דוקומנטרי שמטרתו 'לספר סיפור'. בריקמן הוא צלם בכיר שנים רבות, בעולם העיתונות, האופנה ובמגזר העסקי ותיעד אירועים רבים בארץ ובעולם.  הצילום, כהגדרתו, הוא "החיידק הטוב שלי". 

את התערוכה אוצרת יפעת אשכנזי, אוצרת מוזיאון העיר חיפה. העיצוב ותכנון החלל הופקד בידיו של אבישי דותן מסטודיו "דותן לידז'י". 

לאירוע הפתיחה הוזמנו על ידי מוזיאוני חיפה חברי קיבוץ בארי, עבורם הופק יום של פעילות חווייתית במוזיאוני חיפה ומפגש עם שחקני עבר ונציגי מועדון מכבי חיפה. בסוף היום, לאחר סיור ופעילות למשפחות במוזיאון חיפה לאמנות וסיור "טעימות" בוואדי ניסנאס, תיפתח התערוכה במוזיאון העיר חיפה שבמושבה הגרמנית. מוזיאוני חיפה מתכוונים להרבות לאורך חודשי התערוכה בפעילויות ואירועים חינוכיים שיתקיימו סביבה. 

מוזיאון העיר חיפה, שד' בן גוריון 11, חיפה.