בית שאגאל: קיר האומן של הלן רוקר

האמנית הוותיקה והמוערכת הלן רוקר מציגה בבית האמנים ע"ש שאגאל תבליט גדול על גבי "קיר האומן" ## התבליט, 'יערות הכרמל' שמו, מכיל ריבועים-ריבועים, והוא מוקדש לאמן דורון בר-אדון, שהלן היה תלמידתו

יורם מארק-רייך 

אתר כדאי לדעת 

בקומת הכניסה של בית האמנים החיפאי ע"ש שאגאל, ממש מול הפתח, ניצב לו "קיר אומן", שרוחבו כ-2 מטרים, ועליו מוזמנים להציג אמנים ותיקים או אמנים מיוחדים מאוד. 

הלן רוקר בת ה-97 היא כנראה האמנית הוותיקה ביותר שחברה ורשומה באגודה החיפאית, וזוהי הפעם השנייה בה הוזמנה להציג בקיר האומן היוקרתי תבליט יפהפה. בפעם שעברה היא הציגה את התבליט 'צינורות וגלילים'.

גם השנה היא בחרה להציג תבליט, 'יערות הכרמל' שמו, והוא יוצג שם במשך 3 חודשים. התבליט, שגודלו 2 מטר על 1.25 מטר, כולל ריבועים, שכל אחד מהם מהווה תמונה של מקום אחר ביערות הכרמל. 

למה ריבועים? בהמשך הכתבה תדעו... 

צילום: אתר כדאי לדעת

הלן היא עדיין אמנית פעילה. היו יוצרת, היא מציגה תערוכות יחיד ומשתתפת בתערוכות קבוצתיות, והיא גם משתדלת לפקוד תערוכות של אחרים. 

בשנה שעברה, ציינה הלן רוקר 50 שנות אמנות. בחשבון פשוט ניתן לראות שהיא לא התחילה את עשייתה האמנותית בגיל צעיר. היא החלה לעסוק באמנות באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת, ועם הזמן הפכה לאחת האמניות הבולטות בעיר. כאמור, היא הציגה תערוכות יחיד רבות, השתתפה באינספור תערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם, וזכתה בפרסים שונים. 

הלן התחנכה בצרפת, בסוף מלחמת העולם השנייה סיימה את לימודיה בקולג' ליד העיר ליון, ובשנת 1950 עלתה ארצה עם בעלה ושני בניה. בתה נולדה בחיפה.  

כאשר בגרו ילדיה, היא התחילה לפעול בעולם האמנות המקומי, והיתה פעילה בהקמת בית חנה חושי (נעמ"ת), שם עבדה בקרמיקה והמשיכה לפיסול קרמי. במקביל, השתתפה בתוכנית לימודים לפיסול, שנמשכה שלוש שנים בבית רוטשילד. בהמשך, עברה ללימודי חוץ באוניברסיטת חיפה, לפיסול באבן ובעץ. אחר כך, למדה ציור בהדרכת דורון בר-אדון, וגם השתתפה בסמינרים קיציים עם אמנים מחו"ל, שהמליץ לה.  

הלן: "כאשר הגעתי לשיעור הראשון בחוג של דורון בר-אדון, היינו כ-18 איש. כל אחד מאיתנו קיבל כן ציור, ובאמצע היו תלויים בדים, גולגולת של חיה ועוד חפצים שונים. כל אחד מהמשתתפים ראה אותם מזווית קצת אחרת. דורון הדגיש שחייבים להתחיל ציור עם מסגרת. לכן, בכל שיעור אצלו ציירתי קודם כל מסגרת. הוא היה מבסוט, והראה אותי בתור דוגמה לאחרים." 

"לכן, התבליט הזה הוא גם מחווה לדורון בר-אדון. הוא היה מבקר אמנות חריף מאוד. הוא עצמו למד אצל מורים חשובים שהותירו בו את רישומם, ואני זוכרת אותו לטובה כל כך. תמיד, כשאני מתחילה ליצור, אני נזכרת בו, ותוהה מה דורון היה אומר..." 

בסמוך לקיר האומן הוסיפו קיר גבס ברוחב של כ-80 ס"מ, והוא מהווה קונטרה-פונקט עם מיניאטורות של נופי פרובאנס בגודל 10 על 10 ס"מ.  

כנהוג בבית שאגאל, ובמקביל לקיר האומן, מוצגות בו תערוכות מתחלפות. בקומה העליונה נפתחה ב-12 באפריל תערוכה קבוצתית, וגם בה נוטלת חלק הלן. 2 הדפסים מעובדים למחשב שלה מוצגים בה.   

הלן חברה גם באגודה הבינלאומית למיניאטורות. במשך הקריירה רבת השנים שלה, היא יצרה פסלים מכמעט כל החומרים האפשריים, עם העדפה מופגנת לקונסטרוקציות ממתכת. בעיקר בשנים האחרונות. את הקונסטרוקציות היא יוצרת ומרכיבה בבית מלאכה, ואילו את הגימור היא משלימה בביתה, שם יש לה סדנה גדולה המשמשת אותה ליצירה.  

ביתה הגדול שעל הכרמל, משמש אותה כסדנה וגם כגלריה, ונמצאים בו יצירות רבות: פסלים, תבליטים, ציורים והדפסים.  

הלן מחייכת: "יש אצלי מאות עבודות. לפעמים אני מתקשה להאמין כמה הרבה יצירות הכנתי, ואיך הספקתי כל כך הרבה..."