קריגר: באך והקונצ'רטו

אנסמבל מצו יבצע בשבת, 30 בדצמבר, את הקונצרט השני לעונה זו: "באך והקונצ'רטו" ## הקונצרט היה אמור להתקיים במסגרת "החג של החגים", שהתבטל עקב המלחמה  

יורם מארק-רייך 

אתר כדאי לדעת

דורט פלורנטין. צילום: אביטל פלג

בשבת, 30.12, בשעה 12:00, יקיים אנסמבל מצו את הקונצרט השני לעונה, "באך והקונצ'רטו" באולם קריגר בחיפה. הקונצרט היה אמור להתקיים במסגרת "החג של החגים", שהתבטל השנה בגלל המצב. בקונצרט יארח האנסמבל את הכנריות הישראליות הבינלאומיות קתי דברצני מבריטניה וליליה סלבני מהולנד שינגנו יחד עם נגן הצ'מבלו מגרמניה צבי מניקר ונגנית החליליות דורט פלורנטין. התכנית מוקדשת לחגיגה וירטואוזיות שבמרכזה ארבעה קונצ'רטי אהובים מאת יוהאן סבסיטאן באך.   

דורט פלורנטין, המנהלת המוזיקלית של אנסמבל מצו, ספרי על השתלשלות העניינים... 

במשך כל החודש אחרי שבת השחורה, כל המדינה הייתה בהלם ואז בדיכאון. לא ידענו מה לעשות עם עצמנו, הכול פתאום נעצר ובנסיבות הכי רעות שיש. לא היה חשק לעשות כלום לא ניגנתי ובקושי שמעתי מוזיקה. לא יכולתי ולא ממש רציתי, רק הרגשתי שאני רוצה להיות באבל. ועם זאת, היה לנו את הקונצרט שנקבע זמן רב לפני ה-7 באוקטובר, ולמרות הדיכאון, כמוזיקאי מקצועי אתה מחויב לקהל, וכן כמעט בלית ברירה, הכרחתי את עצמי לחזור להופיע. 

במשך החזרות הראשונות בבית, הבנתי שבלי להתחיל לנגן הכאב ימשיך וימשיך בלי הפסקה. חשבתי לעצמי שלפחות אם אנגן קצת, אפילו לשעה אחת, אכנס לעולם אחר, למין חלום של מציאות אחרת. וזה מה שעשינו, ב-4 בנובמבר.פשוט החלטנו עם אנסמבל מצו לנגן בשביל הנפש ולמי שרוצה להרגיש כמונו, שהוא נמצא ולו לשעה אחת הרחק מפה, בעולם שכולו מוזיקה. 

איך הגיב הקהל?  

להפתעתנו, האולם היה מלא עד אפס מקום, עד כי כך שלא היה איפה לשבת. הבנתי שלא רק אני והשותפים שלי הרגשנו כך, גם אוהבי מוזיקה, אף הם חיפשו הפוגה מהמציאות היום יומית. אחרי הקונצרט הזה, הבנו שכולנו מחפשים לאן לברוח, כולנו צריכים שעה של מנוחה ללא מחשבות וללא פחדים. המוזיקאים באותה מידה, כמו הקהל. 

הבנתי שבזמן כזה שהמוזיקה היא מאוד חשובה לנפש, ושיש חשיבות רבה בהמשך פעילות אומנותית רציפה ומשמעותית התורמת לחוסן הנפשי של הציבור. אנו חייבים להמשיך לתת לקהל את ההזדמנות להתנתק במשך שעה או שעתיים ולבוא ולהירגע. 

האנשים ממש הודו לנו על זה שהחלטנו להתחיל שוב את העשייה המוזיקלית ולא וויתרנו. היו אנשים שבאו בדמעות לספר לנו שזו הייתה הפעם הראשונה שיצאו מהבית מאז השבת השחורה. וכאלה שכבר קנו כרטיסים לקונצרט הבא. הרגשה של אושר ונחת שאנחנו יכולים לתרום לקהילה בצורה כזאת, עם המוזיקה שלנו.   

מה ההשפעה של המלחמה וארועי ה-7 באוקטובר על תוכנית האומנותי של האנסמבל? 

התוכנית לא הושפעה מלבד העובדה שנדחתה בחודש. אולם אני רוצה להדגיש את הציטוט שבמרכז התוכנית מאת י.ס.באך שהוא בעצם מלחין האורח של הסדרה הנוכחית: ״ייעודה של המוזיקה היא להניע את הלב״, בחירת המוזיקה לתוכנית כמו גם הציטוט של, י.ס.באך, נעשה זמן רב לפני ה-7.10. ועם זאת, השניים קיבלו משמעות אחרת לגמרי. המוזיקה כל כך חשובה לנפש שזקוקה לאוויר לנשימה. 

דורט פלורנטין. צילום: יואל לוי

מחיר לכרטיס: 100 ₪ - רגיל, 85 ₪ - אזרח ותיק, 50 ₪  - סטודנטים. 

לינק למידע ורכישה לסטודיו אנט תל אביב: 

https://ticks.co.il/event.php?i=O3RXHmuvbS1 

לינק לרכישת מינוי הסדרה: 

https://ticks.co.il/event.php?i=KfZnTLfAki1   

אולם קריגר. שבת, 30.12.23 בשעה 12:00. אליהו חכים 6, חיפה