מוזיאון העיר חיפה: "דרך נחל ראיתי עולם"

אמנית ההקרנות אודין שדמי מציגה את תערוכת video mapping העוסקת בנחל גיבורים ## המטרה: לעורר מודעות לשמירת הטבע ## במסגרת פרויקט החממה לאמנות מקום ## פתיחה: 18 באפריל

יורם מארק-רייך 

אתר כדאי לדעת 

צילומים: אודין שדמי

ביום חמישי, 18.4.24, בשעה 19:00 תיפתח במוזיאון העיר חיפה תערוכה חדשה, הנושאת את השם "דרך נחל ראיתי עולם". מדובר בתערוכת יחיד של אמנית ההקרנות החיפאית אודין שדמי, אשר מציגה את נחל גיבורים בחיפה על מורכבויותיו השונות באמצעות video mapping (הקרנת מיפוי) בחלל התערוכה. את התערוכה אצרה יפעת אשכנזי. 

אודין, מעצבת גרפית בהכשרתה, עבדה בעולם ההייטק, אך הדאגה לטבע שסביבנו ולנזק שבני האדם גורמים לו הביאו אותה לצאת מאזור הנוחות ולפעול לשינוי המצב. אודין חברה לקבוצות אקטיביסטים חיפאיות, שמטרתן לעורר מודעות ועשייה בנושא שמירת הטבע. בעקבות החיבור שלה לקבוצות אלה, החליטה אודין להתמקד בנחל גיבורים. 

"במשך שנים אני נוסעת בדרך נחל גיבורים, אבל אף פעם לא הבנתי איפה הנחל" היא מספרת, "בעיניי נחל גיבורים מייצג את המפגש בין האדם לבין הטבע, והוא אפילו מיקרו קוסמוס למפגשים של טבע ובינוי במקומות רבים בארץ. הקִדמה שהשקענו בה כל כך הרבה מאמצים עוקפת אותנו ומשאירה לנו רק שאריות קטנות של טבע אותנטי. זה לא חייב להיות ככה, אפשר גם לבנות וגם להשאיר מקום לטבע". 

תוואי הנחל עובר למרגלות ה"גרנד קניון" שנחנך ב-1999, מתחת למחלפים הגדולים והסבוכים של מנהרות הכרמל שנחנכו ב-2010, וכן מתחת לכביש נחל גיבורים שנחנך ב-2013. כך נוצר פער חזותי בולט ביותר בין הטבעי לבין המלאכותי והבנוי – בין המים הזורמים, הצמחים והסלעים ובין מבני הבטון, האספלט וגדרות הברזל. לאזורים אלו הזמינה אודין קבוצת צלמים מקצועיים וחובבים, שנפגשה מספר פעמים. יחד הם הלכו בנחל, צילמו, דיברו, חקרו וחוו את המקום. 

את התוצרים והמחשבות שלה ושל הקבוצה עיבדה אודין לעבודת Video Mapping. לדברי יפעת אשכנזי, אוצרת מוזיאון העיר חיפה: "באמצעות טכניקה זו, המשלבת מספר מקרנים שמתואמים ביניהם, נוצרת הקרנה מקבילה על קירות, מבנים, חפצים ועוד. בדרך זו עצמים דוממים מתעוררים לחיים והופכים למשטחי תצוגה. לבחירה במדיום זה יש גם משמעות אקולוגית, שכן המחיר הסביבתי של עבודות הקרנה הוא קטן מאוד ואינו מותיר "פסולת" כלשהי. גם האלמנטים שהוצבו בחלל התערוכה מוחזרו והותאמו במיוחד לה". 

תערוכתה של אודין שדמי ומהלך הפעולה שהובילה עם קבוצת תושבי העיר היא תוצר של תכנית 'החממה לאמנות מקום', שמהווה פרויקט דגל של מוזיאוני חיפה. במסגרת הפרויקט נבחרת מדי שנה קבוצת אמנים וכל אחת ואחד מהם עובד על פרויקט אומנותי יחד עם קהילה בחיפה.