פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-39 – פרסים וזוכים

הנה מגיע הסופ"ש האחרון של הפסטיבל וכבר ניתן לסכם שמדובר בהצלחה רבה - חיפה חוגגת! ## הסרטים, הקהל, הלוגיסטיקה ## ויש גם זוכים ופרסים... ## בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי זכה הסרט "החייל הנעלם" ## בתחרות הקולנוע הישראלי התיעודי זכה הסרט "נוני עיוני"

דינה רפאל 

אתר כדאי לדעת

זוהי השנה ה-39 של פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה. מה שהתחיל פעם כארוע מקומי צנוע הפך עם השנים לפסטיבל בינלאומי חשוב, שמגיעים אליו אנשי קולנוע מכל קצוות תבל, ואשר מקרין עשרות רבות של סרטים, ועושה כבוד לתעשיית הקולנוע הישראלית ובכלל.    

"החייל הנעלם" הוא הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר, בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי.  

החייל הנעלם. צילום: דוד סטוז מייסטר

תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי   

חבר השופטים כלל את: דן וולמן, מרייט רייסנבק, גיום דה סיי, מיכל לביא, סטפן קומנדרייב

החייל הנעלם 

בימוי: דני רוזנברג 

הפקה: חיליק מיכאלי, אברהם פירחי ואיתמר פירחי, לאון אדרי, משה אדרי (יונייטד קינג פילמס) 

נימוקי השופטים:  "סרט מבוים היטב העושה שימוש יוצא מן הכלל באמצעי המבע הקולנועיים ומצליח לתאר דילמה של חברה שלמה בעתות מלחמה. למרות הדילמה הטראומטית הניצבת במרכזו, הסרט רגשי, מצחיק וטרגי בו זמנית, וסוחף את הקהל למסע הרפתקני בהובלת הדמות הראשית, שהאנרגיה המתפרצת שלה ניכרת בכל פריים". 

פרס סרט הביכורים הוענק לסרט "לרוץ על החול" 

בימוי: אדר שפרן 

הפקה: אדר שפרן, משה אדרי, פיטר רומל, רוני אברמובסקי 

נימוקי השופטים: "סרט ביכורים יוצא דופן, המעביר מסר פוליטי בצורה ידידותית ומשעשעת לקהל. קומדיה עדינה זו, מראה כיצד חלומות יכולים להתגשם אפילו במצב הכי לא סביר, ומשלבת בין שתי תמות שעלולות להצטייר כמנוגדות ולא סבירות: אותנטיות ואגדה" 

פרס התסריט הטוב ביותר על שם ענת פירחי, תרומת משפחת פירחי, הוענק לסרט "לרוץ על החול" לתסריטאים אסף זליקוביץ' יואב הבל ושראל פיטרמן 

נימוקי השופטים: "תסריט רענן המעניק מקום מרכזי לדמות הראשית, ומפתח נרטיב אותנטי ומשעשע התופס את תשומת לבו של הקהל. הסיפור מצחיק ונוגע ללב, וכולל פיתולי עלילה בלתי צפויים אך לא מאבד את מיקודו"

פרס קרן תרבות חיפה להישג אומנותי בסרט עלילתי ישראלי הוענק לסרט "דבי הייתה פה" 

בימוי: דנה גולדברג    

הפקה: אביתר מונצ'ז – מונצ'ז הפקות, מפיקות שותפות: דנה גולדברג, קלאודיה לנדסברגר 

נימוקי השופטים:  "סרט הכולל שפה קולנועית אישית ודרך הסתכלות חדשה על קולנוע. הסרט הוא דוגמה מצוינת לעבודת צוות, ומקוריות היצירה מרתקת את הצופה עד הרגע האחרון"   

פרס קרן תרבות חיפה למשחק הוענק לשחקן יובל סגל על תפקידו בסרט "סיפור חיים" 

בימוי: טובה אשר 

הפקה: יוני אשר 

נימוקי השופטים: "משחק עוצמתי של השחקן הראשי, שבאופן המשכנע ביותר מראה לנו כיצד המצב הכלכלי בו אנו חיים עלול להוביל למסקנות קטלניות. אובדן התקווה באפשריות העומדות בפני הדמות הראשית לשינוי חייה לטובה וייאושה, מחלחלים הלכה למעשה לצופה" 

נוני עיוני. צילום: אוריאל סיני

תחרות הקולנוע הישראלי התיעודי 

חבר השופטים: שלומי אלדר, רוני קובן, ישראלה שעאר מעודד, הלן שומן 

פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר הוענק לסרט "נוני עיוני

בימוי: פז שוורץ        

במאי שותף: אוריאל סיני     

הפקה: אסנת סרגה, אורלי אטלס–כץ, עינבל לוי, נועה להב-מובר 

נימוקי השופטים: "פרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר מוענק ליצירה קולנועית אנושית העוקבת אחר מערכת יחסים בלתי אפשרית המתפתחת בין בתו של קולונל מצרי לסוכן שב"כ בדימוס שהיה שותף לחיסולו של האב ברצועת עזה באמצע שנות ה 50.  בסרטם "נוני, עיוני" הבמאים פז שוורץ ואוריאל סיני יוצרים דרמת מתח סוחפת שבה גיבורי הסרט, מבינים שבחלוף הזמן ועל אף הקושי שלהם למחול, עליהם להתפכח ולהכיר איש בכאבו של האחר.  סצינת המפגש הטעונה ובכיה החרישי של הבת המגלה שהאיש המושיט לה יד הוא זה שנטל את חיי אביה, היא אחת העוצמתיות שנראו על מסך הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. הצילום הרגיש והיפה של הבמאי והצלם אוריאל סיני מעניק לצופה לכול אורך הסרט תחושה שאנו חלק מחלום דמיוני אוטופי שאם יתממש נתעורר כולנו למציאות שיש בה תקווה" 

ציון לשבח לסרט תיעודי הוענק לסרט ״השמיעי קולך״ 

בימוי: שרית אסנפי    

מפיקה: נטלי קקון    

הפקה: ציפי ביידר, קסטינה תקשורת    

נימוקי השופטים: סרט אקטיביסטי העוקב אחר התהוותה של אחת מהתנועות החברתיות הנועזות והחשובות בישראל. במונולוגים חשופים ורגעים קולנועיים בלתי נשכחים פורמות הבמאית וגיבורותיה האמיצות את קשר השתיקה המצמית בחברה החרדית. זוהי יצירה הופכת בטן מחד ומלאת תקווה מאידך, המוכיחה את כוחם של הרוח האנושית והקולנוע תיעודי לחולל שינוי אמיתי בעולם. אנו מסירים את הכובע בפני גיבורות הסרט חסרות הפחד על מאבקן החלוצי. 

השמיעי קולך. צילום: ליאור בן שבת

התחרות לקולנוע ישראלי קצר 

חבר השופטים: סנא טנוס, יוני גודמן, משה רוזנטל 

הפרס לסרט העצמאי העלילתי הקצר הטוב ביותר הוענק ל- "לעננים חיים קצרים ברוח" ול"קראו לה זהבה".   

הסרט "לעננים חיים קצרים ברוח", שביים מוחמד אבו אחמד (הפקה - רוזלין אגבריה), הוא הזוכה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה בתחרות הישראלית בקטגוריית הסרט העצמאי העלילתי הקצר, אשר יוכל להגיש מועמדות לאקדמיה האמריקאית – האוסקר.  

נימוקי השופטים: "עיסוק ראוי בנושא טעון ורלוונטי, דרך מערכת יחסים מורכבת בין אב לבנו, עם תצוגת משחק יוצאת דופן ובימוי מותח ואינטנסיבי".  

"קראו לה זהבה"  זכה גם הוא (במאית ומפיקה - תמר ברוך) 

נימוקי השופטים: "סרט מהוקצע, אינטנסיבי ומרגש שמביא דמות חד פעמית בסיפור טראגי שסופו ידוע מראש אך נשאר עם הקהל זמן רב אחרי ההקרנה"