אודיטוריום הכט: סדרת הרסיטלים של ד"ר יובל רבין חוזרת!

סדרת הרסיטלים הוותיקה, בניהולו המוזיקלי של נגן העוגב והמוזיקולוג ד"ר יובל רבין, חוזרת ## הסדרה תתקיים באודיטוריום הכט, אוניברסיטת חיפה ## סדרת העוגב תפתח בחנוכה ## ברוח התקופה, הקונצרט הראשון יתמקד ביצירות שנכתבו בעת מלחמה ## שישי, 8.12, בשעה 11:00   

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

סדרת הרסיטלים הוותיקה, בניהולו המוזיקלי של נגן העוגב והמוזיקולוג ד"ר יובל רבין, חוזרת לחיפה, ותיפתח בחג החנוכה - שישי, 8.12, בשעה 11:00, באודיטוריום הכט, אוניברסיטת חיפה. 

עקב הנסיבות, הסדרה שהיתה אמורה להפתח אחרי החגים, תיפתח בקונצרט של העוגבר ד"ר יובל רבין ובו יצירות שנכתבו בעתות מלחמה, מאת יוהאן סבסטיאן באך, יוהן פכלבל, גאורג מופאט, הנרי פרסל. 

הקונצרט עם בנותיו גפן ותכלת ישובץ בהמשך העונה. מידע על קונצרט הפתיחה ועדכונים ניתן למצוא באתר חובבי העוגב בישראל https://organ.org.il/

בהמשך העונה יתארחו מיטב נגני העוגב בעולם (מאיטליה, אסטוניה, בולגריה, גרמניה וקרואטיה). הקונצרטים יכסו מוזיקה לעוגב מתקופת הרנסנס ועד ימינו, עם שני קונצרטים המוקדשים למורשת באך, מוזיקה קרואטית וגם קונצרט ברוח איטלקית ועוד.  

יובל רבין ובנותיו. צילומים: אלבום פרטי

יובל רבין (50) גדל בחיפה בשכונת כרמליה ולמד בביה"ס הריאלי. הוא הצטיין במגמה הביולוגית ועד כיתה י"א נראה ששם יחפש את עתידו.  אלא שאז החליט לשנות כיוון, ללמוד מוזיקה תוך התמחות בעוגב שנשבה בקסמו. הזהירו אותו שהוא פספס את הרכבת, אך הוא הודיע ש'ירוץ מהר ויתפוס אותה בתחנה הבאה'. 

אף שהשלים תעודת בגרות מדעית לחלוטין, במהלך כתה י"ב עבר בהצלחה את בחינות הכניסה לאקדמיה למוסיקה בירושלים, בה למד במקביל לשירותו הצבאי. אחרי הצבא יובל קיבל הזמנה מרגשת מאחד המורים הגדולים לעוגב ללמוד אצלו באקדמיה הנודעת למוזיקה בבאזל, שווייץ. לשם נסע לאחר שהשלים בירושלים תארים ראשונים במוזיקה ובחינוך. הוא לא ידע אז ששנתיים יתארכו ל-22 שנים. 

בעודו סטודנט למוזיקה פנתה אליו צעירה גרמנייה בבקשה שיעזור לה לשפר את העברית שלה. כך החל הקשר עם אנה ועד מהרה הפכו השניים לזוג. הם למדו יחד יהדות. יובל נסחף גם הוא. כשהיא התחילה לשמור מצוות והתגיירה, הוא חזר בתשובה.  

יובל סיים את לימודיו בהצטיינות, רכש השכלה מוזיקלית ומומחיות בין-לאומית בנגינה בעוגב ובכלי מקלדת עתיקים (צ'מבלו וקלאויקורד) ומוזיקה עתיקה, המשיך לדוקטורט במוזיקולוגיה עם התמחות ביצירות של קרל פיליפ עמנואל באך, בנו המפורסם ביותר של באך האב, נישא לאנה, שהפכה לחנה ונולדו להם 4 ילדים: תאומות, בת ובן. הילדים כולם מנגנים, והתאומות תכלת וגפן הן סולניות מגיל צעיר.  

המשפחה עלתה לארץ לפני שלוש שנים, תוך כדי משבר הקורונה. "זה בהחלט דרש אומץ", אומר יובל. "אני גרתי שם מחצית חיי והיתה לי כבר אזרחות שוויצרית. אבל רציתי להעניק לילדים חינוך יהודי ועתיד ישראלי."  

הם התיישבו במרכז ירושלים ואף הצליחו להתקין בבית את העוגב הפרטי של יובל. עם זאת, חיפה לא נשכחה, ומזה 12 שנה מנהל רבין את סדרת העוגב באוניברסיטת הכט.  

יובל, איך היתה העלייה לארץ תוך כדי הקורונה? 

מאתגרת. אני וחנה עזבנו משרות מספקות ומכניסות, אני בתחומי החינוך והמוזיקה וחנה כאוצרת במוזיאון. הגעתי לישראל למשרה מובטחת, שהתאיידה עם הקורונה... חנה הצליחה למצוא משרה תוך שנה. אליי הגיעו כמה הצעות, חלקן מחמיאות. סירבתי בנימוס כדי לעשות את הדברים שאני באמת רוצה להשקיע בהם עכשיו (משפחה, פסטיבל "ימי מוזיקה יהודית", סדרת עוגב, נגינה גם בכלים האחרים והרצאות). למהגרים תמיד קשה, והקורונה לא הפכה את הדברים לפשוטים יותר.  

עם זאת, אנחנו לא מהבכיינים. כולם מדברים על המשבר הגדול של הילדים שנשארו בבית עם הזום. הילדים שלנו השתלבו נהדר. מצאנו לילדים גם מורים נפלאים לנגינה, והבנות הגדולות כבר מופיעות כסולניות עם תזמורות מובילות. אין מחיר לכך שאתה עושה את מה שאתה אוהב במקום שאתה בוחר. גם אם זה כרוך בקשיים. העוגב שלי הותקן בבית, ואני הישראלי היחידי המקיים קונצרטי עוגב בבית.

הבנתי שהבנות מפתחות קריירה בעצמן
? 

בהחלט. את סוכות הן בילו בסמינר לימודי בגרמניה. גפן (כינור) ותכלת (צ'לו) בנות ה-15 זכו בפרסים בתחרויות בארץ ובעולם (תחרות המוזיקאי הצעיר/שוויץ, תחרות קשת ערן/רעננה, תחרות קוצ'יאן לכינור/צ'כיה וקרן שרת). בגיל 11 כבר ניגנו כסולניות בתזמורות בשוויץ, בה נולדו וכן עם תזמורת הבארוק ירושלים.  הן השתלבו בפילהרמונית הצעירה וגם הופיעו כסולניות עם הסימפונייטה באר שבע ועם הסימפונית ירושלים. 

העוגב שבביתך הוא כמו זה שבאוניברסיטת חיפה? 

לא. כל עוגב הוא כלי שונה. בניגוד לכל הכלים האחרים, עוגבים אינם בנויים לפי סטנדרט אחיד. כל עוגב הוא בגודל שונה ובעל מפרט שונה של משלבים. כמו תזמורת שיש בה הרכב שונה של כלים. העוגב שבביתי אמנם מאוד יפה, ויחסית לעוגב בית, הוא גדול מאוד (ומכיל 570 חלילים), אך בהשוואה לעוגב באודיטוריום מוזיאון הכט (באוניברסיטת חיפה), הוא קטן משמעותית. 

העוגב שבאוניברסיטת חיפה גדול ממנו יותר מפי שניים בגודלו, ובהתאם לכך גם באפשרויות הצבעים שהוא מספק. העוגב שבמוזיאון הכט נבנה למעשה משני עוגבים היסטוריים מהמאה התשע-עשרה. זה היה הפרויקט הגדול ביותר של גדעון שמיר ואני גאה להפיח בו רוח חיים ולהשתמש בו. גם לאקוסטיקה של האולם יש השפעה על הצליל. במלים אחרות, כל עוגב מספק חוויית האזנה שונה.  

כדאי לדעת / העוגב וסדרת הקונצרטים

  • מדובר בתשעה קונצרטים מלאים, עם מיטב נגני העוגב בארץ ובעולם, במחיר של 300 ₪ בלבד לכל הסדרה.

  • אולי קשה להאמין, אבל עוגב הוא הכלי המוזיקלי היחיד שנכתב עבורו רפרטואר מקורי כבר במשך למעלה מ-600 שנה. כדאי להכיר כלי ייחוסי ורב קסם זה.

  • אמנם העוגב מקושר בעיקר למוזיקה כנסייתית, אך תופתעו לגלות שהוא היה מקובל גם במוזיקה היהודית, במיוחד בקרב יהודי אשכנז החל מהמאה ה-19. בבתי הכנסת הרפורמיים בארה"ב הוא נחשב לאחד מכלי המוזיקה המקובלים ביותר במהלך התפילות היהודיות.

  • יצירות לעוגב נכתבות ברחבי העולם והשנה נזכה לשמוע יצירות מקרואטיה.

 
מחיר כרטיס: 60 ש"ח.
מחיר הסדרה (9 קונצרטים)
  300 ש"ח.   
מידע והרשמת קבוצות בטלפון: 054-817-3351
לרכישת כרטיסים:
https://www.goshow.co.il/pages/minisite/275

מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה, שד' אבא חושי 199, חיפה