בית שאגאל: תערוכת יחיד לאמן על הספקטרום האוטיסטי

תערוכת יחיד ראשונה לאמן עומר אודוין בבית אגודת הציירים והפסלים ## התערוכה, "טביעת צבע", תוצג בין ה-13 באפריל ל-11 במאי ## עומר אודוין, בן 24, מאובחן על הספקטרום האוטיסטי, הציג כבר לא מעט עבודות שלו בארץ ובחו"ל

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

צילומים: אורנה אודוין 

תערוכת היחיד, "טביעת צבע", תיפתח בשבת, 13 באפריל. ארוע ההשקה יתקיים בשעה 11:00 בבוקר. בתערוכה יצירות שיצר עומר בשבע השנים האחרונות בהן הפך לאמן. אודוין עושה זאת לאחר שהשתתף בשורה של תערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל, זכייה בפרסים בינלאומיים ומכירה של יצירותיו בכל רחבי העולם.

עומר, בן 24, אמן המאובחן מגיל שנתיים על הספקטרום האוטיסטי. באמצעות הציורים ניתן לקבל טעימה מעולמו של עומר, ובמהלך התערוכה אנו נדרשים להתמודדות עם מושגים מחיי היום יום שלו ותהליכי היצירה בפרט.

עבודותיו של עומר אודוין מייצגות יחס שונה מאוד בין היצירה של האמן לזיכרון שלו. הציור במקרה זה הוא סוג של התמודדות עם הדחקה ואי-הבעה של הזיכרון, והוא זה שמתעד דרך היצירה את מחשבותיו של אודוין ופותח צוהר לנפש האומן. 

עבודותיו של אודוין מהוות חלון לעולמו הפנימי, הצבעוני והעשיר בפרטי פרטים. דרך הציור הוא משתף רגשות ומבצע בחירות שביום יום אינן אפשריות. יכולות הרישום יוצאות הדופן שלו התגלו רק בגיל 17, ומאז פיתח סגנון אמנותי אישי וייחודי עם חותם משלו.

ציוריו מאופיינים בהפשטה, במשטחי צבע נועזים ובתפיסה נאיבית-אופטימית של החיים, ועבודותיו מושפעות מהאומנים המודרניים האקספרסיוניסטים: אמדאו מודליאני, אגון שילה, פאבלו פיקאסו, וינסנט ואן גוך.

עומר אודוין עובד בטכניקות שונות, בעיקר בצבעי אקריליק על קנבס, צבעי מים ומדיה משולבת בשילוב בדים, ובתערוכה יוצגו גם סקיצות ומספר עבודות פיסול שיצר לאחרונה. כאמן המאובחן על הספקטרום האוטיסטי, האמנות היא הדרך העיקרית שלו לבטא את רגשותיו, ולהעניק לאחרים גישה לעולמו הפנימי. 

בשנים האחרונות פיתח אודוין יחד עם האמן והמנטור מיקי גולדשטיין ריטואלים המובילים להבעה עצמית באמצעות הציור. לכל ציור קודמות שתי סקיצות בגדלים שונים, בצבעים רכים ועם מעט פרטים. בדרך זו, נוצר ריחוק מהמקור בשני שלבים, והציורים מקבלים אינטרפרטציות אישיות, ומתהווה יצירה עם קשר למקור, אך היא אישית וייחודית לעומר. כל שלב נעשה מהזיכרון וללא התבוננות בשלב הקודם, וכך מצליח עומר להביא לידי ביטוי פרשנות אישית מתוך עולמו הפנימי.

ניתן לראות את הבחירה של עומר לצייר ולפסל דמויות למרות העדפותיו בעולם החיצוני להימנע מתקשורת עם אנשים. למרות קשיי התקשורת המאפיינים את האוטיזם, מצליח עומר לייצר קשר עם דמויותיו שלו, וכך כשהן מתווכות בינינו לבינו, אנו זוכים להתארח בעולמו דרך צבעים, צורות ורגשות.

אוצרי התערוכה: רונית חלפון ואיציק כוכבי. 

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב עד שבת, 11 במאי. 

שעות פתיחת התערוכה: ראשון-שבת, 10:00-14:00

הכניסה חופשית.

בית שאגאל. אגודת הציירים והפסלים, שדרות הציונות 24, חיפה.