בית הגפן: מזל טוב, ליומולדת 60

בית הגפן מציין 60 שנה להקמתו כמרכז התרבות הערבי יהודי הראשון בישראל במגוון אירועי תרבות ## הצגות, מופעים לכל המשפחה ותערוכות ברוח עשייתו של המרכז כבית משותף שמציע מקום ואירועים בשלל שפות

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

דימיון וחלום, bilal toukan. צילום: יח"צ. באדיבות בית הגפן

בית הגפן מציין 60 שנה להקמתו כמרכז התרבות הערבי יהודי הראשון בישראל במגוון אירועי תרבות המשקפים את רוח עשייתו של המרכז כבית משותף שמציע מקום ואירועים בשלל שפות ומיועד לאוכלוסיות מגוונות. 

אפריל, חודש המכנס בתוכו את הרמדאן, פסח ופסחא, נבחר כחודש שבו בית הגפן יציין 60 להיווסדו. מפיקה ראשית: לימור שיין. ניהול אמנותי: הילה גושן. 

המופע שיפתח את אירועי 60 השנים לבית הגפן הוא "אדבר איתך. אהבה אחת, שתי שפות." -  "أتحدث إليك - لغتان. حب واحد", ערב מוזיקלי על אהבה, שפה ובני האדם שביניהן. מופע מקור ביוזמת והפקת בית הגפן ותזמורת המהפכה, אשר במהלכו יבוצעו שירי האהבה הגדולים בשתי שפות, שתורגמו במיוחד לערב זה ויושמעו לראשונה: שירים בשפה העברית יושרו בערבית ושירים בשפה הערבית יושרו בעברית. 

עוד במסגרת האירועים לציון ה-60 - הצגות, מופעים לכל המשפחה ותערוכות, ביניהם: "דמיון וחלום" – מופע מקורי דו לשוני ביוזמת בית הגפן, שנוצר במיוחד לשנת ה-60 של הבית, המשלב מוזיקה, שירה וריקוד ורוכב על כנפי הדמיון, מחוזות של חלום, המצאה ותקווה. המופע "מים חיים" של מקהלת גיא בן הינום, שנוצר כתגובה למצב כיום, יצירה משותפת למקהלה ולקהל שתחגוג את כוחו המרפא של הקול השר ושל המקהלה. 

"הספר הצבעוני" – מופע בכורה בשפה העברית – הצגה אינטראקטיבית מיוחדת במינה לכל המשפחה, לפי שיריו של סמואל מרשק, בביצוע והפקת תיאטרון ̠א̤לף, המופע "אור", הצגה ללא מילים של קבוצת 'דוואי', העוסקת ביכולת שלנו להדליק את האור הפנימי באמצעות הומור ומחשבות טובות. 

פתיחת התערוכה "פנים. גוף, בית" בהשתתפות הציירת אירנה כרכבי, האמנית הרב תחומית דועא בסיס, הרקדן והכוריאוגרף סאאד מנסור והאמן ומעצב האופנה איימן דאו, באוצרותם של אינה ברקוביץ ושאם אבו סאלח. 

אסף רון, מנכ"ל בית הגפן: "בית הגפן מחויב להמשיך בשליחותו, בימים קשים, בימי שגרה, בעיתות חירום ומתח, אנחנו ממשיכים להאמין באדם, מאמינים בכבוד האדם וחירותו, מאמינים בזכות לשוויון, מאמינים בפשטות בחיים יחד."

אניה ליאת, הספר הצבעוני. צילום: יח"צ, באדיבות בית הגפן

כדאי לדעת: 

1. בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי פועל מזה כ-60 שנה במטרה לקדם את החיים המשותפים בחיפה וישראל, לייצר הזדמנויות מפגש והיכרות בין תרבותית, להוות בית לכולם, לתת במה לגיוון ולעושר התרבותי בחברה בישראל,  תוך חיבור לקהילה והרחבה מתמדת של מעגלי שיתוף פעולה עם גופים ומוסדות הפועלים לקידום מטרות דומות בארץ ובעולם. 

2. בחודש דצמבר 2023 אמור היה להיות החודש בו חוגג בית הגפן 30 שנים לפסטיבל "חג החגים" המיוחד והייחודי לחיפה, לצד ציון 60 שנים להקמת בית הגפן – מרכז תרבות ערבי-יהודי הראשון בישראל. בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, ובאופן טבעי, בית הגפן ביטל את כלל אירועי התרבות. יחד עם זאת, גם בימים קשים, ימים בהם קל כל כך לשקוע בכעס ולאבד תקווה, בית הגפן ממשיך להאמין במפגש, בשיח הוגן ובשיתוף - גם כשהדעות חלוקות. 

3. אפריל, חודש המכנס בתוכו את הרמדאן, פסח ופסחא, נבחר כחודש שבו בית הגפן יציין 60 להיווסדו.