ספרים וערכות: 'מה נאחל לטבע'

כדאי להכיר סדרת ספרים איכותית לילדים, העוסקת בשיח המשפחתי בחשיבות שבשמירה על הטבע והסביבה ## זוכת פרס מנכ"לית משרד החינוך לשנת 2022 

יורם מארק-רייך 

אתר כדאי לדעת 

צילומים: שלומי ברנטל

שמירת הטבע והסביבה היא אבן יסוד בחיינו. 'מה נאחל לטבע' מאת יוסי עקיש, הינה סדרת ספרים איכותית לילדים העוסקת בנושא החשיבות שבשמירה על הטבע והסביבה ופועלת לשיח ופעילות בנושא בחיק המשפחה. הספרים 'סביבה' ו'אוקיינוסים' מוגשים באמצעות ערכות נושא מרהיבות, היוצרות חוויה עוצמתית בטבע או בבית על ידי פעילות חינוכית מהנה לילדים ולכול המשפחה. 

סדרת הספרים מתאימה לילדים בגילאים 3-9, כל ספר כולל 21 עמודים, 

המחבר, יוסי עקיש, מאמין 'שבחינוך נכון לכל אדם באשר הוא, נבטיח מחויבות חברתית וסביבתית שתיטב עם עולמנו וכלל החיים בו'. לדבריו 'הסדרה הייחודית מייצגת ערכיות חינוכית- חווייתית, ומאפשרת לכול ילד וילדה מהגיל הרך להתחנך לשמירה על הסביבה ולקבל יותר תוכן משמעותי ואיתו פעילות משפחתית חווייתית מהנה ומעצימה, בה הערכים עליהם גדלנו הם מקור ושיח לאימוץ על ידי הילדים עצמם' . בנוסף, 'מה נאחל לטבע' מאפשרת יותר זמן משפחה ופחות זמן מסך לילדים, המחזקת את הביטחון העצמי ויכולת הביטוי של הילדים. לדברי עקיש 'רק כך נוכל, סוף סוף, להעריך את הטבע לשמור עליו וליהנות מכל העושר שהוא מעניק לנו'. 


הספר הראשון בסדרה: 'סביבה'  

מבוסס על סיפור אמיתי של מחבר הספר, 'סביבה' נולד אי שם באחד הימים בגן "שיבולת" ביישוב קורנית. במהלך לימודיו האקדמיים במסלול הוראה גן א-ב, נחשף יוסי לעשייה חינוכית-ערכית בגן שיבולת על ידי הצוות ברשותה של תלמה הגננת, המאפשרת לילדים בגילים שלוש עד שבע לבטא במלוא מובן המילה את הוקרתם לטבע הסובב אותם. במסגרת הקורס "ספרות ילדים" יוסי העלה על הכתב סיפור אמיתי בנושא, מתוך מטרה ברורה להחזיר את השיח בין הורים וילדים ולא רק פלאפונים ומסכים, את הסקרנות ושאלת שאלות ואת ההבנה שחיינו וחיי ילדנו תלויים בסולידריות ולא רק בחמלה. הספר חושף את הילדים למגוון סיטואציות מעודד אצל הילדים 'סדר יום', 'הבטחה' ו'קיום הבטחה' ומאפשר לילדים לצור עם משמעות לאהבת הטבע. המקומות והציורים המופיעים בספר הינם אמיתיים ואותנטיים. 

מיועד לגילאי 3-7. 

מחיר מבצע: 69 ₪. 


הספר השני בסדרה: 'אוקיינוסים' 

מכניס את הקוראים למעגל הרחב של התרחשויות בכדור הארץ, יוצר ידע ומעורר סקרנות ליצירת שיח בבית סביב נושאים הקשורים לכדור הארץ. כמו כן, תורם לביטחון האישי של הילדים ומעורר בהם את הרצון לחקור ולדעת את נושא הגלים ומפלס הים. לקוראים מצפה הפתעה בגוף הספר - סרטון אנימציה מרהיב שמטרתו לשלב את הקריאה המסורתית עם החדשנות הטכנולוגית ולחבר את הקוראים והמשפחה לחוויית צפייה משותפת בסלון הבית ולשיח בנושא כדור הארץ והטבע הסובב אותם. הקוראים יקבלו תשובה על כול שאלותיו של מתן הקשורות למשבר האקלים ומפלס הים, תופעות שילדי העתיד נחשפים אליהן כבר היום'.  

מיועד לגילאי 5-9. 

מחיר מבצע: 74 ₪. 


* בימים אלה שוקד יוסי עקיש על כתיבת הספר השלישי בסדרה – 'תזונה'. בהמשך ייצאו לאור עוד שני ספרים: 'שמש' ו'ירח כוכבים'. 

* "מה נאחל לטבע" יצרה שותפויות רבות בהפצת הסדרה עם רשויות רבות וחברות וזכתה באוקטובר 2022 בפרס מנכ"לית משרד החינוך. 

ניתן לרכוש את הערכות באתר - www.cwltn.com