ברדיצ'ב תלפיות: פעמיים חומוס, בבקשה

חברים טובים (צמחוניים וטבעוניים) נזפו בי על כך שבזמן האחרון אני כותב רק על מקומות של בשר ## נעניתי לבקשתם לכתוב לשם שינוי על חומוס ## טוב, אתם בטח מנחשים שהזמנתי חומוס עם בשר... 

יורם מארק-רייך  

אתר כדאי לדעת 

צילומים: אתר כדאי לדעת

לאחרונה פרסמתי כמה כתבות אוכל שעצבנו אחדים מהחברים הצמחוניים והטבעוניים שלי. למה? נו, אתם בטח מנחשים... כי הייתי במסעדות בשריות, וכמובן אכלתי בהן בשר... 

"שווארמה? המבורגר? אנטרקוט?", נזף בי חבר טוב, שהפסיק לאכול בשר לפני כמה שנים. "אולי תלך סוף סוף לאיזו מסעדה טבעונית, או לאיזו חומוסייה?". 

בקיצור, נכנסתי לטלפון שלי וברשימת אנשי הקשר כתבתי את המילה "חומוס".  

מיד צצו על המסך כל מיני חומוסיות שביקרתי בהן בעבר, ושחלקן כבר לא איתנו. אני לא חומוסולוג מדופלם, ובניגוד לכל מיני חובבי חומוס, אני לא לוקח חלק בוויכוחים אודות איזו חומוסייה היא הכי טובה בחיפה או בעולם. 

בעודי מגלגל את השמות בטלפון, נתקלתי בווטצאפ ששלח לי אלעד ברדיצ'ב ז"ל לפני חודשים רבים, ושעד כה לא פתחתי, כי הוא נבלע בתוך מבול הווטצאפים הכללי.  

תזכורת: אלעד ברדיצ'ב, המייסד והבעלים של חומוס ברדיצ'ב, ביקר בחודש אוקטובר האחרון בחנות איקאה, ולפתע התמוטט. אמו, רופאה במקצועה שהיתה אתו, הנשימה אותו עד שהגיעה ניידת טיפול נמרץ שלקחה אותו לבית החולים. אבל שם הוא שכב חסר הכרה ונפטר כעבור שבועיים. אלעד היה בחור נהדר, חילוני שחזר בתשובה, והפך לחסיד ברסלב. מותו היכה בהלם את כל סובביו.

הודעת הווטצאפ הזו של אלעד ז"ל הזכירה לי שבסניף ברדיצ'ב של מרכז הכרמל חלו כל מיני שינויים לאחרונה, אבל היות והיו לי סידורים בהדר, עצרתי בסניף שבשוק תלפיות.

ברדיצ'ב תלפיות היא חומוסיה, שמציעה חומוס ונספחיו הקרובים – משאוושה, סביח, קוסקוס ירקות, שקשוקה, סלט ירקות, צ'יפס, מג'דרה, בורגול, טאבולה, טחינה, מרק. את רוב המאכלים הללו ניתן לקחת הביתה בטייק אוויי לפי משקל. אבל אנחנו העדפנו להתיישב משני צדי שולחן בחזית החומוסייה, ולספוג את חוויית המקום. 

בברדיצ'ב שמים דגש על אוכל בריא ככל האפשר. הצ'יפס, תפוחי האדמה והחצילים אפויים בתנור, הביצים הן ביצי חופש, והטחינה, כמו רוב המוצרים, היא מתוצרת עצמית. הקרבה לשוק מאפשרת להם לרכוש במחירים טובים ולבחור סחורה משובחת וטרייה.  

את ברדיצ'ב תלפיות פתח הזכיין חי ברכה, שאני זוכר אותו מימיו כמנהל אזור של רשת מנדרין. אחרי 3 שנים בתפקידו, הוא החליט שבא לו להיות עצמאי. הוא ערך סיור בשוק יחד עם אסף כץ, שותפו של אלעד ברדיצ'ב ז"ל, ולאחר שנוכח שאין בו חומוסייה, החליט שזה המקום הנכון.  

המקום קטן וקומפקטי. המטבח פתוח, והלקוחות ממש עומדים מצדו החיצוני של הדלפק, קרוב למטבח. חי סיפר לי, שלפעמים, כשיש לו זמן, הוא מנהל שם שיחות נפש עם לקוחות, וחלקם הפכו לחבריו. לפעמים מגיעים גם הומלסים, ועובדי המקום מספקים להם אוכל. בחינם, כמובן.  

הייתי כאן לראשונה בערך חודש אחרי פתיחת הסניף. חושב שזה היה לפני כשנתיים. מה השתנה מאז? חי יחגוג 30 בחודש יוני. עדיין רווק. מקפיד לעשות כושר לגוף ולנשמה. הוא בתהליך של התחזקות. שומר שבת, ולומד מינהל עסקים.  

"אל תיראה כזה מודאג," הוא צוחק כאשר הוא מבחין בהבעת הפנים שהתחלפה לי כששמעתי שהוא מתחזק. "אני אדע איפה הגבולות שלי, ואיפה לעצור. טוב לי ככה. בסופ"ש אני שוכח את העבודה. אני ישן, קורא ספרים, נפגש עם המשפחה. בלי מועדונים, בלי טלפונים, בלי טלוויזיה."  

הוא חייב לנוח, כי כיום הוא כבר מנהל שני סניפים. החל מ-1 בספטמבר האחרון הוא לקח תחת חסותו גם את סניף ברדיצ'ב ברחוב טרומפלדור 53, מרכז זיו.  

הזמנו סביח גורמה (45 ₪) וחומוס עם בשר (46 ₪). כן, החברים הצמחוניים שלחו אותי לחומוסייה, אבל לא לקחו בחשבון שאבחר חומוס עם בשר... בנוסף, הזמנתי גם צ'יפס בריא (20 ₪) ואת מרק היום (29 ₪), אבל ברגע שטעמתי את הלגימה הראשונה מהמרק חשדתי מיד שהוא מכיל חלב קוקוס. ואני אלרגי לחלב קוקוס. המרק הועבר מיד אל שותפתי לארוחה, והפעם היה זה תורו של חי להיראות מודאג.  

"נכון שאני אלרגי," אתגרתי אותו, "אבל אתה בטח יודע לבצע הנשמה מפה לפה..." 

"אין בעיה," זרם איתי חי וצחק. "אשלח אליך את העובד שלי. הוא בטח טוב בזה..." 

ירדתי מהרעיון.

כל מנת חומוס מגיעה עם פיתה אחת חמה, וכשהיא נגמרת אפשר לקבל פיתה חמה נוספת. אנחנו קיבלנו דווקא שתי פיתות לצד כל מנה, וזה היה מיותר, כי חלקנו בינינו פיתה אחת (עבה וטעימה לאללה!), והשארנו בצד שלוש פיתות שלא נגענו בהן. 

סביח גורמה כולל חומוס, חציל אפוי, גרגרי חומוס חמים, תפוחי אדמה אפויים, טחינה, ביצת חופש, לימון כבוש, שמן זית ופטרוזיליה.  

חומוס עם בשר מוגש עם גרגרי חומוס, טחינה, שמן זית ופטרוזיליה. 

שתי המנות בהחלט עשו את העבודה. טעימות ומשביעות. ליווינו את הארוחה בבירה שקמה ישראלית. יש גם לימונדה סחוטה טבעית. על הלוח כתוב שיש קינוח של מלבי טבעוני, אבל היות ואני אלרגי לחלב קוקוס, לא בא לי לקחת סיכון. ואפרופו אלרגיה – מי שאלרגי לבוטנים, שייקח בחשבון שהחומוס של ברדיצ'ב מכיל חמאת בוטנים. 

מיד עם תום הארוחה עלינו אל המשתלה בסירקין 21, שסוגרת השבוע את שעריה, ורכשנו כמה שתילים וצמחים שעוד נותרו שם. ככה זה. מקומות נפתחים, מקומות נסגרים. 

כשר. 

ימי פעילות: א'-ה': 10:00-16:00, שישי: 9:00-15:00 

אתר הבית: https://hummusbardichev.co.il/ 

טלפון: 04-8675252 

משלוחים: יש באמצעות וולט ותן ביס. 

חומוס ברדיצ'ב, סירקין 27, שוק תלפיות, חיפה