בלאק גרנד קניון: אנחנו כשרים, חביבי!

אחרי 7 וחצי שנים בהן פעלה בגרנד קניון מסעדת בלאק, היא הפכה לכשרה ## הגענו למפגש רעים עם שלומי פורמן, מבעלי המקום, ושוחחנו על המלחמה והשלכותיה ## אבל, כמובן, גם סעדנו תוך כדי כך ארוחה כשרה וטעימה... 

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת 

צילומים: אתר כדאי לדעת

חלפו שנתיים וחצי, מאז שביקרתי בפעם האחרונה בסניף הגרנד קניון של מסעדת בלאק. וזה ממש מחדל מצדי, כי אני מת על בלאק, מה גם שהזכיינים שלומי פורמן ויואב כהן הם חברים טובים שלי.  הקשר ביני לבין שלומי פורמן הוא לא רק חברי. שלומי תורם כבר שנים בנדיבות רבה שוברי פרס לארוחות בסניפי בלאק בגרנד קניון ובלב המפרץ, אותם אני מחלק בהגרלות שאני עורך בסוף כל הארועים המוזיקליים והמופעים שלי ("רוקולנוע") בסינמטק חיפה.  

הפעם האחרונה שלי שם היתה בתחילת יולי 2021, כאשר נולד במסעדה המבורגר אימתני של קילו-מאתיים גרם, לכבוד הרביעי ביולי, יום העצמאות האמריקאי. שלומי הזמין אותי אז לטעום ולהתרשם. ברור שלא הצלחתי להתגבר אפילו על חמישית מהקציצה הענקית, מה גם שהיא הגיעה עם צ'יפס ותוספות. אבל התמונה שלי מתמודד מול המפלצת התפרסמה בכל מיני מקומות, זכתה לתפוצה מאוד רחבה, והביאה לשם המון אחרים שהחליטו להתמודד מול האתגר... 

תמונת ארכיון. אני וההמבורגר המפלצתי... 4 ביולי, 2021

בשבוע שעבר חזרתי סוף סוף לבלאק בקומה השלישית של הגרנד, בעקבות הפיכת המסעדה לכשרה. מי שמכיר אותי, יודע שאני רחוק מאוד מהדת והמסורת. כבר סיפרתי בעבר איך פיטרו אותי כשהייתי בן 17 מבית אבות יוקרתי, שם ניסיתי להרוויח קצת דמי כיס כשוטף כלים. לא נבהלתי אז מהערימה הענקית שציפתה לי בכיורים, אבל מצאתי את עצמי מפוטר בתוך שעה קלה, כי ערבבתי כלי בשר עם כלי חלב. לא בכוונה. פשוט, בכלל לא ידעתי שנהוגה הפרדה כזו. 

שנה אחרי שפיטרו אותי מבית האבות (תוך יום אחד בלבד...), התגייסתי לצה"ל. בטירונות ובקורסים, הצבא עשה את זה פשוט יותר עבורי: כחול – חלבי, כתום – בשרי...

כן, עברו הרבה שנים מאז, ולמדתי עוד הרבה דברים. בכל אופן, שלומי ישב איתנו לשולחן, ופצחנו בשיחת רעים. התחלנו בעדכונים משפחתיים, שכן כחברים מזה 15 שנים, אנחנו מכירים את ילדיו מאז שהיו קטנים, והוא מכיר את הבנות שלנו היטב. אני חושב שאחת מהן גם מילצרה אצלו לפני הצבא. 

אבל, שיחתנו גלשה מהר מאוד אל ארועי המלחמה, אל קרובי משפחותינו שמשתתפים בלחימה, ואל כל מה שמסביב – כולל ההשפעה על ענף המסעדנות. 

בלאק גרנד קניון הפכה לכשרה ממש לאחרונה, באמצע ינואר, ולמרות שחלף שבוע וחצי מאז המהפך, שמתי לב שבעת שהותנו שם נכנסו לא מעט לקוחות חובשי כיפה ובני משפחותיהם. כעת זוהי מסעדה בשרית כשרה, ואם תבקשו תוספת גבינה על ההמבורגר, זו תהיה גבינה טבעונית. לדברי יודעי דבר – לא תחושו בהבדל. אני לא ניסיתי. 

למעשה, למרות שבלאק נתפסה בתודעה כממלכת בשרים, מאז ומתמיד ניתנו שם אופציות לא מעטות ללקוחות שלא אוכלים מן החי. וגם כעת, כאשר כבר אין מוצרי חלב בתפריט, ישנן לא מעט אופציות צמחוניות וטבעוניות, למי שנמנע מבשר. 

השינוי אל עולם הכשרות לא הגיע בבת אחת. מאז ומתמיד נשאלו יואב ושלומי על ידי חברים ולקוחות, למה לא להפוך את המסעדה לכשרה, מה גם ששכונת נווה שאנן הגדולה שנמצאת בשכנות כוללת המון דתיים, שומרי מסורת ושומרי כשרות. 

בנוסף, מאז הקורונה, בגלל הירידה שחוו בתי הקולנוע בגרנד, שהיוו מגנט למשיכת קהל בסופ"שים לקניון, המסעדה נסגרה בימי שישי בשעה 15:00. עבור מסעדות לא כשרות, ערבי שבת מלאים בקהל בדרך כלל. ולאחרונה, בעקבות המלחמה, גם בשבתות המסעדה נותרה סגורה. אז אם כבר בלי סופי שבוע – למה לא להפוך למסעדה כשרה? וכך קרה. 

אגב, הסניף בסינמול נשאר לא כשר.  

מיד כשהתיישבנו לשולחן עם שלומי, הוא ביקש מהמלצרית להביא קרפצ'ו פילה בקר (59 ₪), סלט ישראלי (55 ₪), כיסוני בשר (43 ₪) וחציל בלאדי (39 ₪). 

אחר כך הגיעו גם סמאש בורגר (79 ₪) עם תוספת של מעדן אווז, צ'יפס בטטה (39 ₪), 2 נקניקיות עגל בצלחת (65 ₪), בתוספת שעועית ירוקה, ולקינוח – עוגת שוקולד פאדג' חמה ללא קמח (43 ₪), שלא יכולתי לנחש שהיא פרווה. 

זו לא ביקורת מסעדה כאן, שכן היינו מוזמנים, אבל אני חייב לציין שהתלהבנו במיוחד מהסמאש בורגר וגם מנקניקיות העגל – שתי מנות מצוינות. ואגב, בלאק היא אומנם מסעדת המבורגרים נהדרת, אבל אפשר להזמין גם סטייק אנטריקוט, שווארמה הודו, שניצל, פרגית בגריל ומנות אחרות שהן לא המבורגר. 

ליווינו את הארוחה עם בירות ויינשטפן וקרלסברג מהחבית. שלומי ציין שמאז המלחמה יש נטייה לבחור דווקא בבירות ישראליות, למשל בירה שקמה שמציעים בבלאק מהחבית.  

כדאי לדעת:  

  • שלומי פורמן הוא איש עם לב גדול, איש של חסד, שפעיל באגודה למען החייל, הוא יו"ר עמותת הידידים של בית החולים כרמל, סגן יו"ר קבוצת הכדורסל של הפועל חיפה, ושימש בתפקיד נשיא רוטרי חיפה

  • אשתו ורד, בעצמה אשת חיל ומתנדבת. הם הורים לשלושה ילדים – עומר, עדן ונוגה. ורד ושלומי נוהגים לארח בביתם בראש השנה ובפסח חיילים בודדים, וכאן אעצור – כי את המעשים הטובים שלהם הם מקפידים לבצע בצניעות ובשקט.

  • בתחום העסקים, שלומי הוא גם מבעלי גן הארועים 'כרמלה' בקיבוץ יגור. מקום מדהים, שנפגע מהמלחמה, עקב ביטול ודחיית חגיגות נישואין וארועים שמחים אחרים.

כשר.

שעות פעילות: א'-חמישי: 11:30 – 21:00. 

טלפון: 04-8422400 

בלאק. קומה 3, גרנד קניון, חיפה.