חאלד עדוי: פתחו לנו שולחן

עם כל הכבוד לשפים הערבים שמשדרגים את המאכלים מבית אימא ובהחלט יש כבוד! – לפעמים בא לי על אוכל מזרחי רגיל וטעים ## בחרנו לסעוד במסעדת חאלד עדוי הוותיקה, והארוחה היתה בדיוק כפי שקיווינו ## ככלות הכול, מדובר במוסד חיפאי שפועל שנים רבות, מאז 1978

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

צילומים: אתר כדאי לדעת

החנינו את המכונית בחזית מסעדת חאלד עדוי שממוקמת בתחנת הדלק בכביש דורי, נווה שאנן. ואגב, ממש לצד תחנת הדלק יש מגרש חנייה חינמי רחב וגדול. ברגע שיצאנו מהרכב קידמו את פנינו ניחוחות של בשרים על האש. 

מי שעוקב אחר הרפתקאותיי בתחום המסעדות, כבר יודע שבשנים האחרונות אני משתדל להפחית את כמות הבשרים, ולהסתפק באוכל צמחוני, ולפעמים טבעוני. אלא שהריחות המגרים עשו את שלהם, והיה לי ברור שכשאנחנו נכנסים למסעדה, מיד נזמין עסקית בשרית זוגית. 

וזה מה שעשינו.

מנהל המסעדה, עלי נסאר, מיד זיהה אותי וסימן עם אצבעותיו את סימן הרוקנרול המפורסם. שמחתי גם לפגוש שם את אמג'ד, שההיכרות שלי איתו היא רבת שנים. כמובן שגם איתו הצטלמתי.

הפעם לא התיישבנו בשולחן הקבוע שלנו, מתחת לקולאז' התמונות שכולל קטעי עיתונות וצילומים מהווי המסעדה שפועלת משנת 1978. ישבנו בשולחן סמוך, אבל יכולנו לראות גם משם את תמונתו של מייסד המסעדה, חאלד עדוי, שהמסעדה נקראת על שמו.

חאלד עדוי ז"ל היה בן 14 בזמן שהתחיל לעבוד במסעדה כשוטף כלים, כאשר נקראה עדיין "שימי ועלי". הוא השתלב בתפקידים שונים במסעדה עד שהפך למנהל שלה בתחילת שנות ה-90. לא רחק היום, וכאשר השותפים העמידו את חלקם במסעדה למכירה, חאלד הפך להיות הבעלים. עם השנים צירף חאלד גם את ילדיו לניהול המסעדה, ומאז פטירתו בשנת 2013 ממשיכים ארבעת הבנים לתפעל את העסק.

כהרף עין התמלא השולחן בהמון סלטים. היו שם טחינה, חומוס, פטריות, ז'רז'יר, עגבניות, כרוב אדום, כרוב ירוק, גזר כבוש, סלק בחומץ, חציל עם ירקות, חציל עם טחינה, חציל פיקנטי, סלט תורכי, תירס, מג'דרה, שולבטה, מקלובה, פטריות חמות, עראיס, חומוס, וגם פלטת מטוגנים (סיגרים, פסטלים, כדורי פלאפל, כדורי תפוח אדמה).

המטבח הערבי ביצע זינוק ענק בעשור האחרון, ושפים ערבים שדרגו מאוד את האוכל של אימא מהבית. אני מעריך מאוד את השפים הללו, וחלקם חברים טובים שלי, אבל לעיתים קרובות אני מוצא את עצמי מתגעגע לאוכל המקורי, הביתי, העשיר בירקות ובצמחי העונה. אוכל שהכי מתאים לאקלים הים תיכוני שלנו. 

כן, לפעמים ישנו רצון לחזור לשורשים, לאוכל המזרחי-ערבי שיש לנו כאן, במזרח התיכון. מה גם, שלא כולם מתחברים למטבח הערבי המשודרג, ומעדיפים את האוכל האותנטי.

רוב הסלטים היו ממש מצוינים, והתבלון היה נפלא. על סלט התירס ויתרתי, וכך גם על הכרוב האדום והכרוב הלבן. המבחר היה גדול, והתעמקתי בסלטים מעניינים יותר. זוגתי דווקא טעמה ואהבה את סלטי הכרוב. אגב, כבר הצהרתי בעבר שאני לא חומוסולוג מדופלם. כאשר החברים שלי מתווכחים ביניהם איזו חומוסייה היא הכי טובה, אני שותק. 

למה שותק? א. כי אני שונא להתווכח. ב. כי לא פעם זו שאלה של טעם וריח. ג. כי יש מסעדות מזרחיות, לאו דווקא חומוסיות – בהן החומוס ממש ממש טעים לי. וחאלד עדוי היא אחת מהן. חומוס מעולה!

טעמנו וטעמנו, אבל שמרנו מקום בבטן לבשרים, והתעלמנו באומץ מהפיתות החמות שקרצו לנו מהסלסלה, כי היה ברור שאם נטעם גם מהן, אין סיכוי שנגיע אל הבשרים שהזמנו.

כאשר הגיעה פלטת הבשרים, שכללה 4 שיפודים (קבב, פרגית, לבבות, כבש) וגם צלע כבש וכמה כבדי עוף – כבר היינו מלאים כמעט לגמרי. אז גם מהם רק טעמנו, וכאשר עלי הציע לנו לארוז אותם, אמרנו לו שזה רעיון טוב. 

פלטת בשרים כזו עולה 220 ₪, והמחיר כולל גם כ-12 סלטים ואת התוספות החמות. מחיר הסלטים, ללא מנה עיקרית, 60 ₪ בלבד. צמחונים יקבלו כאן דיל מעולה. והאמת, גם הקרניבורים.

התקופה המאתגרת לא פסחה גם על המסעדה הזו, אבל לכל אורך שהותנו הגיעו סועדים. חלקם התיישבו לאכול, וחלקם לקחו טייק-אוויי. בימי שישי מגיעים לקוחות רבים כדי להצטייד לסופ"ש, ובשבת מתמלאים השולחנות בלקוחות הקבועים, בעיקר משפחות.  

ליווינו את הארוחה בשתיית מים צוננים ולימונדה, כי לא מוכרים כאן אלכוהול. 

לקינוח מקבלים בחאלד עדוי תה צמחים או קפה ובקלאווה על חשבון הבית. סיום נכון ונהדר לארוחה משביעה וטובה. עלי המנהל גם צ'יפר אותנו בקינוחי סחלב ובוואריה, שהשאירו טעם מתוק. 

+++ 

עסקיות: כל יום, לאורך כל היום. 

שעות פעילות: א'-ה': 10:00-20:00, שישי-שבת: 9:00-21:00 

חנייה: יש בשפע, ובחינם. 

משלוחים: לאורך שעות הפעילות, לכל חלקי חיפה ונשר. 

אתר המסעדהhttps://khaled-adawi.co.il/ 

טלפון: 04-8322924 

חאלד עדוי. כביש דורי 20, נווה שאנן.