ל"ג בעומר: הכוכב הקולינארי תפוח אדמה

ל"ג בעומר: הכוכב הקולינארי תפוח אדמה

 

 נעמה בן דוד טרבלסי, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C  

 

צילום: כדאי לדעת
 


תפוח אדמה הוא המאכל האולטימטיבי בל"ג בעומר. התפוח המפויח המשחיר את הידיים ואת הפנים ממלא בנוסטלגיה את המבוגרים. תפוח האדמה נצלה בגצים בניחוח אורנים, מהווה גורם חוויתי של "יחד" סביב המדורות, בהרכבים החברתיים מכל הסוגים, עם המשפחה, עם חברים בתנועה ובכיתה. אבל לא נעבור לידו מבלי לתת את דעתנו עליו גם מהבחינה הבריאותית.    

היסטוריה:

המקור של תפוחי האדמה הוא פרו שבדרום אמריקה. הצמח הובא לספרד במאה ה-16 ובהתחלה כלל לא היה לו שימוש כמאכל אלא כפרח נוי, תפוח האדמה הגיע לארץ עם פקידי הברון רוטשילד, רק בסוף המאה ה-19.

יתרונות:

הוא עשיר בוויטמין c, בברזל, במגנזיום, בוויטמין B6 ובסיבים תזונתיים.  כל אלו עוזרים במניעת אנמיה, חיוניים לחלוף חומרים, מסייעים להתפתחות המוח, עוזרים לשמור מפני מחלות, תורמים לחוזק העצם, למניעת לחץ דם למניעת מחלות לב וסוכרת. הוויטמינים הנמצאים בתפוחי האדמה, מרוכזים בעיקר מתחת לקליפה. ולכן הכי מומלץ לצרוך אותם שלמים על קליפתם אך גם ללא הקליפה הם מועילים. תפו"א עשירים בוויטמינים, הוא "פצצת" אשלגן, ביחס לדגנים למשל כגון אורז ופסטה, ולכן מומלץ ביותר לצריכה משום שהתזונה המערבית דלה באשלגן. והרי כבר אמרנו שתזונה עשירה באשלגן מסייעת במניעת הידלדלות העצם, מונעת מחלות לב, לחץ דם ומחלות כייליה.

תפו"א הוא גם תרופת סבתא ידועה הוא מסייע בהפגת כאב ראש. מומלץ להניח פרוסות תפוח אדמה סביב הראש ולקשור עם מטפחת.

סכנות:

תפוחי אדמה ישנים מתחילים לפתח כתמים ירוקים. כתמים אלה הם מסוכנים לבריאות ומסוכן לאכול תפוחי אדמה ירוקים. כמו כן צריכה גדולה של תפוחי אדמה מגדילה את הסיכון ללקות בסוכרת מסוג 2.

אחסון:

תפוחי אדמה יש לאחסן במקום חשוך, קריר, קצת מאוורר ולא ליד בצל משום שהבצל מאיץ את ההתיישנות וגורם לו להרכב מהר מהרגיל..

לא מומלץ לשמור תפוח אדמה במקרר משום שבקור העמילן מתפרק, והופך לסוכר, אפשר להבחין מתי תפוחי האדמה נרקבים משום שהם משנים את צבעם לחום.

השימוש:

הכי כדאי לאפות תפוחי אדמה בתנור - כך נשמרים יותר ויטמינים, אשר בבישול בורחים למים. חשוב לציין שבישול במים תפוחי אדמה מפרישים כמות גבוהה של ויטמינים אך גם של עמילן, וכך אנו מאבדים סוכרים למים מה שיכול להוות יתרון לסוכרתיים.

בכל מקרה מומלץ להפחית בתוספת מלח, ושומן בעת הבישול.

לסוכרתיים מומלץ לשלב בארוחה, תפו"א עם ירקות אחרים, העשירים בסיבים תזונתיים או בשילוב עם מזונות המכילים חלבון או שומן, על מנת למנוע את עליית רמות הסוכר בדם. (בכל מקרה לאדם הסובל מסוכרת אין ההמלצה מחליפה יעוץ מקצועי).
וכל מי שעדיין לא סידר לו מדורה עם תפוחי אדמה צלויים זה הזמן.



ל"ג בעומר שמח!!!
 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.