מראה הנפש: התודעה בראי האבולוציה / שמעונה גינצבורג + חוה יבלונקה + ענת (אנה) ז'ליגובסקי / ידיעות ספרים

מראה הנפש: התודעה בראי האבולוציה

שמעונה גינצבורג + חוה יבלונקה + ענת (אנה) ז'ליגובסקי / ידיעות ספרים

מהי תודעה? האם רק לנו, בני-האדם, יש נפש מוּדעת, חושבת, יודעת, מרגישה, או שמא גם ליצורים אחרים יש תודעה כלשהי – ואם כן, מה היא כוללת? מה חושב תמנון בזרועות הגמישות שלו? איך זוכר עורבני איפה הטמין תולעים ואיפה בוטנים? האם נקבת הדג אבו נפחא מתרגשת למראה הקן המפואר שצייר לה הזכר על קרקעית הים?

הספר 'מראה הנפש: התודעה בראי האבולוציה' עוסק בשאלת הקשר בין הגוף לנפש – שאלה עתיקה ובכל זאת כל-כך עכשווית – בגישה המשלבת ידע מעמיק בביולוגיה עם תובנות פילוסופיות, ספרותיות ותרבותיות. 

בחמישה חלקים – חמש "תצפיות" – סוקר הספר היבטים שונים של התודעה ושל התפתחותה במהלך האבולוציה, למן היצורים החיים הראשונים והפשוטים ביותר ועד אלינו, בני-האדם. וכל פרקי הספר כוללים ציורים מרהיבים, המעניקים לנושאים הנידונים היבט אמנותי הפותח צוהר נוסף למחשבה. 

הספר האלבומי, שזכה לשבחים מפי טובי הביולוגים וחוקרי התודעה, הוא חגיגה המשלבת הרחבת ידע עם חוויה אמנותית. תוך זמן קצר מהופעתו הראשונה, הספר ראה אור בשש שפות, והוא ממשיך לכבוש את ליבם של קהלים חדשים בשפות נוספות.

הספר, שמתאים למגוון גילאים, מעלה שאלות עלינו ועל החיים הסובבים אותנו בקשר שבין אבולוציה לתודעה, בין גוף לנפש, ומספק מידע רב ועוד יותר מכך – כיווני מחשבה מרתקים.

שמעונה גינצבורג היא פרופסור-חבר בגימלאות באונ' הפתוחה. היא נוירוביולוגית העוסקת גם בפילוסופיה של הביולוגיה וחוקרת את הפן הנוירוביולוגי של החוויה אצל בעלי-חיים. כתבה וערכה ספרי לימוד רבים, וחיברה ביחד עם חוה יבלונקה את האבולוציה של הנפש המרגישה בהוצאת MIT, שתורגם לאחרונה ליפנית ולסינית.

חוה יבלונקה היא פרופסור בגימלאות במכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באונ' תל-אביב, ועמיתה במכון סגול למדעי המוח. היא חוקרת אבולוציה, בעיקר תהליכים אבולוציוניים המבוססים על וריאציות תורשתיות שאינן גנטיות, ועוסקת בחקר האבולוציה של התודעה אצל בעלי-חיים ובחקר האבולוציה של שפת האדם.

ענת (אנה) ז'ליגובסקי היא ציירת ורופאת משפחה בדימוס. היא חיה ועובדת בדרום איטליה. לצד נושאים אחרים, ציוריה מתארים באהבה ובאמפתיה צמחים ובעלי-חיים המתמודדים עם עולמם שלהם והן עם עולם האדם. הציגה את עבודותיה בתערוכות רבות באירופה, דרום אמריקה ובישראל, ואיירה ספרי מדע.

252 עמודים, 128 ש"ח.