ההיסטוריה של הילדות והילדים / תמר וייס גבאי / למה + דביר

ההיסטוריה של הילדות והילדים

תמר וייס גבאי / למה + דביר

ההיסטוריה היא לא רק סיפורם של מנהיגים, אנשים מפורסמים, מלחמות, המצאות או אירועים יוצאי דופן. היסטוריה היא גם ובעיקר הסיפור של כולנו: כל מה שקרה לנשים ולגברים, לילדות ולילדים רגילים.

כל פרק מספר סיפור על ילד או ילדה בתקופה אחרת ובמקום אחר בעולם, מימי קדם ועד היום. כל פרק הוא מפגש של הקוראים והקוראות עם ילדים רגילים כמוהם, שחיים על פני כדור הארץ ושיש להם אותו ירח מעל. הילדים והילדות בספר חיים את השינויים שמתרחשים במרוצת השנים, ואפילו לוקחים בהם חלק. כך, למשל, הילדה הקדמונית אולי מגלה את האש – וזה לא במקרה שזהו סיפור המעמיד במרכזו גיבורה, כמו סיפורים רבים בספר. 

'ההיסטוריה של הילדות והילדים' מציג היסטוריה חברתית שהיא במהותה היסטוריה נשית, בשונה מההיסטוריה שנכתבה על ידי ההגמונים והשליטים.

מעבר להכרת החיים בעבר - באופן חווייתי ורגשי ולא דידקטי – יוצרות הספר מעודדות את הקוראים והקוראות לשאול שאלות על חייהם, לאתגר את התרבות ואת התקופה שבה נולדו ולדמיין איך הם היו מתנהגים בסיטואציות דומות לאלה של גיבורי הספר. כפי שהן כותבות באחרית הדבר: "נדמה לנו שכל מפגש כזה עם ילדות וילדים קדמונים הוא הזדמנות מיוחדת גם להתבונן בחיים שלך מנקודת מבט נוספת, רחבה יותר – להסתכל על מה שמטריד אותך ועל ציפיות הסביבה ממך מתוך הבנה שהרבה דברים הם יחסיים ומשתנים בלי הרף, ושמוסכמות ותפיסות משנות את צורתן ומתחלפות, ואילו לב הדברים נשאר." 

"תוך כדי כתיבה ואיור גילינו שוב ושוב כמה קשה לכתוב על תרבויות ועל זמנים רחוקים מאיתנו, כמה אנחנו יכולים לתאר דברים רק דרך החוויה שלנו, וכמה אנחנו עיוורים לפעמים לסיפורים שמחוץ לסיפור ההיסטורי המוכר לנו. ועם זאת, השתדלנו כמיטב יכולתנו להתקרב אל החוויות הרחוקות הללו, וניסינו לפקוח את עינינו ולגלות עוד ועוד דרכים לספר על העבר." כותבות גבאי ופומן. 

הספר הוא פרויקט שאפתני מאוד שלא מתבייש להיות יומרני: הרעיון לספר נבט במוחה של תמר וייס גבאי לפני עשור, ומאז היא חקרה ולמדה היסטוריה וחיי ילדים בתקופות שונות בעזרת עשרות חוקרות וחוקרים, שליוו את הכתיבה ואת האיור לכל אורך הדרך.  גם המאיירת חקרה תרבויות, אסתטיקה ואומנות של תקופות שונות כדי לתת לכל גיבורות וגיבורי הספר את הרקע ואת מציאות החיים המדויקת.  

תמר וייס-גבאי היא סופרת ותסריטאית, כלת פרס ברנר לפרוזה על ספרה 'החזאית' שזכה לתשואות הקהל והביקורת, ופרס דבורה עומר לספרות ילדים על ספרה 'טלי מתחת לשולחן'. היא ממקימות ועורכות "המוסך", כתב עת מקוון לספרות. תמר יזמה וערכה את אתר "2 - פרויקט דו לשוני לספרות עכשווית בערבית ועברית", הקימה והובילה פרויקטים ספרותיים-חברתיים שונים כגון פורום הסופרות והמשוררות בישראל, תחנות קריאה בירושלים ועוד. זהו ספרה השמיני, ועתיד לראות אור בגרמניה בחודש הקרוב.