טנטולוגיה – מדעי האובדן, השכול והאבל / עורכת: הניה שנון-קליין / פרדס

טנטולוגיה – מדעי האובדן, השכול והאבל: פרקים נבחרים  

עורכת: הניה שנון-קליין / פרדס

זו מהדורה שנייה ומקוצרת של הספר: "טנטולוגיה – מדעי האובדן, השכול והאבל : נושאים נבחרים".

דבר העורכת הניה שנון-קליין: "אנחנו עם רווי אובדנים, שכול ואבל. לא כל האובדנים טראומתיים. לא כל אבל מתבטא כהפרעה פוסט-טראומתית, חרדה או דיכאון קליני. אך, באסון הנוכחי, המתקפה הפושעת של החמאס, המאיים על קיומנו ממש, עולה הצורך בסיוע נפשי מקצועי, מיידי וגם לאורך זמן. אין ספק שלאנשי ונשות המקצוע המגוייסים לעבודתם ולמתנדבים יש ידע ויכולת בדרגות משתנות של הכשרה וניסיון. למרות זאת, במדינה רווית שכול כישראל, חיוני למסד את לימודי הטנטולוגיה במסגרת אקדמית ובקידום ספרות מקצועית בעברית.  

המצב הנוכחי, מצריך אותנו לקרוא לעזרת מאות אנשי/נשות מקצוע בתחומים הסיועיים: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, חינוך, סיעוד, רפואה ועוד לצורך הענקת סיוע קצר-מועד ובמהלך הזמן גם סיוע עוקב, משקם וארוך-מועד. לחלק מן המסייעים/מסייעות יש הכשרה מקצועית מתאימה ומלאה, לחלקם, רק הכשרה חלקית, ולאחרים/אחרות יש ידע כלשהו ללא הכשרה כלל. מובן שרצון טוב, רגש חמלה מפותח וניסיון חיים הם הכרחיים בסיוע, אך ללא הכשרה ממוקדת מטרה, הם לא מספיקים. 

הספר האקדמי הנוכחי 'טנטולוגיה – מדעי האובדן, השכול והאבל: פרקים נבחרים'  (חיפה: הוצאת פרדס, 2023), הוא מהדורה מקוצרת של הספר המקורי (ראו למעלה). בחרנו עשרה פרקים המתמקדים בנושאים רלוונטיים גם לזמן הנוכחי. כל פרק מבוסס על מחקר מעמיק שנעשה על ידי חוקר/חוקרת ידועים בתחומם, מן הארץ ומחוצה לה. כל פרק, גם מציע מודל מעשי לסיוע נפשי.

הפרקים על הניסיון העצום שאנחנו צוברים על בשרנו עכשיו, שייצרב בזיכרון האישי והקולקטיבי, אמנם עדיין לא נכתבו. הם עוד ייכתבו. אבל, גם מאובדנים בעבר, בין אם היו ישירים או עקיפים, בעיקר אם היו טראומתיים, ניתן להפיק תובנות בעלות ערך להבנת ההווה ואולי העתיד. בפועל, כאנשי/נשות מקצוע בתחומים הסיועיים, חובתנו האתית להמשיך ללמוד ולהשתלם, ללמד ולהדריך - בזמן שלום ובזמן מלחמה."

96 ₪, 224 עמודים.