במקום פרידה / זיו יונתן / הקיבוץ המאוחד

במקום פרידה

זיו יונתן / הקיבוץ המאוחד

צפירה יונתן, אשתו של המשורר נתן יונתן, ואמו של כותב הספר, היתה מורתי האהובה למוזיקה כשלמדתי בשנות ה-70 בתיכון עירוני ה' בחיפה. אני הגעתי לשיעורים שלה מאוד אנטי, מאוד מורד, עם שיער ארוך ורוקנרול בראש. והיא איפשרה לי לספר על הלהקות שאהבתי, ושברה את ההתנגדות הטבעית שלי לפסנתר ולסגנונות מוזיקה שונים מרוק.

וכעת, יוצא לאור הספר הזה. בחודשים האחרונים לחייו העניק המשורר נתן יונתן לבנו זיו עשרה ספרים ממיטב ספרות העולם ובכל ספר וספר מכתב. היו אלו מתנות-פרידה שהנסתר רב בהן על הנגלה.

הספר 'בִּמקום פרידה' הוא השיחה הכּנה, הכואבת-האוהבת, שלא נערכה בחיי האב, שלא יכלה להתקיים – כדרך היחסים עם הקרובים ביותר. ואילו כעת, מבעד למכתבים אשר רואים כאן אור לראשונה, מבעד לעשרת הספרים ולשפע הזיכרונות, הופך המונולוג של האב לדיאלוג של בן ואב מעבר לחיים ולמוות.

את השיחה הנדירה הזאת מדובבת הספרות. היא שמוליכה את הקינה על אובדן האב אל חשבון נפש על ילדוּת ונעוּרים ובגרות שהשכול צילק. הספרות היא גם הנחמה: היא שמפנה את המבט אל הזר המתגלה כקרוב והיא המתמירה את החולף ואת הרגעי אל הנצחי. 

הספר בכריכה קשה ומלוּוה בעבודותיו של האמן האמריקני יוג'ין לימאי, שנוצרו במיוחד לספר.

זיו יונתן, אחיו הצעיר של ליאור, נולד לצפירה ולנתן יונתן בשנת 1961 בקיבוץ שריד. אמן רב-תחומי ואיש תקשורת, חתן פרס אקו"ם ופרס סוקולוב לעיתונות. נשוי לאמנית וחוקרת הספרות לילי רתוק. עבודות הווידאו והמיצבים שיצרו יחדיו הוצגו במוזיאונים בארץ ובחו"ל. זהו ספרו הראשון.

152 עמודים, 92 ש"ח.