עמיקם בר גרמא / 'משואה לגבורה' בית שאגאל

זרקור על...
 

עמיקם בר גרמא

 

מציג בתערוכת 'משואה לגבורה' בית שאגאל

פתיחה: 12.1.2019 בשעה 11:00
נעילה: 26.1.2019 

 

 

יורם מארק-רייך
אתר כדאי לדעת

 

מתוך כתבה בעיתון מקומי בטורינו, איטליה, אודות התערוכה בה השתתף בר גרמא

כמידי שנה, ביום השואה הבינלאומי, בית האמנים על שם שאגאל בחיפה פותח היכלו ומציג תערוכה בנושא שואה ותקומה. גם השנה, בשבת, 12 בינואר, תיפתח בבית שאגאל תערוכה קבוצתית ארצית – 'משואה לתקומה', שתטפל בנושא טעון זה בכל דרך יצירתית בהיבטים שונים ובטכניקות שונות: ציור, פיסול, צילום, קולאז', שילובי טכניקות ועוד. התערוכה, בה משתתפים כארבעים אמנים, תתפרש על פני שתי קומות הבניין, ותוצג עד 26 בינואר. ביום הנעילה, שבת בשעה 11:00, יתקיים טקס יום השואה הבינלאומי.
 

התערוכה משקפת את העדויות, את החיים, את התקווה ואת התקומה. ניתן יהיה לפגוש בה שלבים בהקמת המדינה: הדגל, מגן הדוד בכל צבעיו והמנורה. נפגוש גם את היהודי החדש: החלוץ, הפועל והחייל. נחזה בזריעה בשדות המניבים תנובה, בקיבוץ, בכפר, בעמק ובפרדסים, עדות לימים שבהם אנו חיים היום – בחרנו בחיים.
 

עמיקם בר גרמא. צילום: בלה גוטלן


אוצרת התערוכה, שקד שפירא, מסבירה כי לפי אחת התפיסות הרווחות יש לראות בשואה גורם היסטורי שהוביל להקמת מדינת ישראל. הציונות החלה בסוף המאה ה-19 במרכז ומזרח אירופה כתנועת תחיה לאומית יהודית, כתגובה לפוגרומים והתנכלויות אנטישמיות ותנועות לאומניות באירופה. מדינת ישראל קמה עם הכרזת העצמאות ב-14 במאי 1948 – וחרף היותה כה צעירה וקטנת ממדים, היא מתקדמת ועשירה ברוח ובחומר. לזכותה פיתוחים טכנולוגיים ששינו את פני העולם, מחקרים אקדמיים פורצי דרך, שזיכו את בניה ובנותיה בפרסי נובל ובאותות הוקרה רבים אחרים, וכל זאת במרוצת 70 שנה בלבד.
 

פתיחת תערוכה במוזיאון MIIT בטורינו. צילום: בלה גוטלן 


אחד האמנים הבולטים בתערוכה הוא הצייר והפסל עמיקם בר גרמא, שהינו חבר אגודת הציירים והפסלים סניף חיפה והצפון עוד משנת 2001. הוא הצטרף לסניף החיפאי לאחר שבדק אגודות אחרות ומצא שהגישה המקצועית ביותר וההומאנית ביותר והמחברת ביותר קיימת בסניף חיפה דווקא. כחבר האגודה הוא משתתף בתערוכות השנתיות, וכן בתערוכות ייחודיות כגון "מחווה לשאגאל" ואחרות.

עמיקם בר גרמא (גרמא) נולד בירושלים לנעמי ושלום גרמא, חברי גרעין "טלמון", שעבר בשנת 1945 מירושלים למושב גאולים. סבו וסבתו היו בני הישוב הישן. הם עלו מתימן לירושלים עוד בשנת 1910 ועסקו בדלא ניידי. ב-28 במאי 1948 פלש כוח של הצבא העיראקי, בסיוע פלסטינים מקומיים, וכבש כמחצית מהמושב. הפלסטינים שרפו את ביתם, בזזו את המשק החקלאי והחי, ועקרו את המטעים. הוריו עברו לחלקת אדמה שרכשו בהרצליה בשנים שקדמו לכך. סיפורי הנסיגה סופרו פעמים רבות בביתם והשפיעו על גרמא.
 

מהעבודות שעשו את דרכן מטורינו אל בית שאגאל בחיפה. צילום: על ידי האמן


על הקשר העמוק שלו לנושא השואה, הוא מספר כי בשנת 1954 צירפו הוריו לביתם בהרצליה שני נערים יהודים ניצולי שואה. האחד מברלין והשני מעיר קטנה ליד בוקרשט, בירת רומניה. נערים אלה הפכו עם הזמן לחלק ממשפחתו, וחוויית השואה הוטמעה בעמיקם דרכם, מתוך תחושת הזדהות עמוקה לתלאות הקשות שעברו עליהם במהלך שנות הישרדותם. מעבר לכך, החינוך שקיבל עמיקם הושתת על יסוד "כל ישראל חברים", ערך שספג גם מההיסטוריה הנלמדת וגם מחיי היום יום.

עמיקם עוסק מגיל צעיר באמנות. הוא למד אמנות והוראה. באמתחתו תערוכות רבות בארץ ובעולם, והוא נחשב לאמן בינלאומי. שלוש היצירות שהוא יציג בתערוכה מגיעות לחיפה היישר מתערוכה במוזיאון הבינלאומי MIIT בטורינו, איטליה, בה הוצגו לאחרונה, וזכו שם להוקרה והערכה שבאו לידי ביטוי בכתבות בעיתונות המקומית ובאמצעי המדיה השונים.
 

עמיקם בר גרמא על גדות נהר מוסקבה. צילום: בלה גוטלן


עבודותיו אלה הן ציורי שמן גדולים על בד בגודל 90 על 120 ס"מ. היצירות מבטאות מציאות סוערת ביותר, ויש בהן התמקדות ביישוב הישן בארץ ישראל, קרי – המושבה הרצליה – המסמל את המדינה הנמצאת במלחמת קיום מתמשכת מצד אחד, בעוד שמצד שני, סמל המושבה משמש אי מבטחים לאלה הנמצאים תחת איום קיומי בניכר. מבחינה אמנותית, הוא נוקט בסגנון רומנטי עם מחווה וגישה אקספרסיבית. היצירות אינן למכירה.

עמיקם עוסק בהוראת אמנות במהלך 30 השנים האחרונות. כמאה מתלמידיו הפכו לאמנים מפורסמים בסצנת האמנות בארץ ובעולם. ההוראה לילדים, נוער ומבוגרים הפכה לחלק חשוב בעשייה האמנותית שלו. זאת, מתוך אהבת האדם והחשיבות שהוא רואה בעצם העברת הידע הרב לדורות הבאים ולקרב שכבות אוכלוסייה שונות לעיסוק באמנות ובתרבות. לכן יצירותיו עוסקות בנושאים מהותיים קיומיים. עמיקם מסביר כי הוא עוסק באמנות לשם אמנות, והמטרה הכלכלית הינה משנית אם בכלל.

עמיקם גדל והתחנך בהרצליה. אמו שלחה אותו כבר בגיל עשר ללמוד אצל מיטב המורים של המושבה הרצליה. הוא למד מוזיקה, כלי נשיפה וציור.
 

מהעבודות שעשו את דרכן מטורינו אל בית שאגאל בחיפה. צילום: על ידי האמן

בשנת 1965 התגייס לחיל השריון, וכעבור שנתיים מצא את עצמו לוחם בחזית הקדמית במלחמת ששת הימים. בשנת 1973 השתתף במלחמת יום כיפור כאיש צוות טנק, ושהה בחזית הקדמית במשך שבעה חודשים. במהלך תקופה זו, בין הדיונות, צייר ורשם גלויות דואר מהווי הלוחמים ומיען אותן לחברתו, לימים אשתו. רישומים אלה היוו בסיס לסדרת תערוכות בשם "מגן את לי וסטודיו". בשנת 1982 נטל חלק בלחימה קשה במיוחד במהלך מלחמת שלום הגליל, שהשאירה עליו את חותמה לכל החיים.

יצירתו של האמן עמיקם בר גרמא מתפרסת על נקודות ההתרחשויות ההיסטוריות של מדינת ישראל. כבר בתערוכתו הראשונה בשנת 1968 השתמש בערכים האמנותיים של אסכולת "אמנות שדות צבע" לביטוי ודימוי אמיתי של אלה שהקריבו את עצמם להגנה על המולדת.

ביצירה מאוחרת יותר הוא עוסק במוטיבים המסמלים ישראליות: הצבר ועץ הזית. גם כאן שילב את הקשר שלו לישראל, לאדמה. יצירותיו האחרונות מבטאות אופטימיות ישראלית טיפוסית, ועוסקות בצבעוניות מרהיבה בנושאים בוטאניים. ערכים אסתטיים אלה מאפיינים את יצירותיו.

עמיקם למד בתיכון עירוני מקצועי ויצ"ו צרפת בתל אביב, שהוקמה במתכונת הבאוהאוז הישראלי על ידי קבוצת אמנים, מהמובילים בישראל באותה עת, ואשר נמנו עליה אלכסנדר בוגן, משה רוזנטליס, משה ציפר, יצחק יורש, יואב בראל ופאולה אהרונסון.
בשנת 1964 הוא זכה במלגה מטעם קרן שרת לאמנים צעירים. בשנת 1972, השתלם בטכנולוגיה קראמית ברמת טכנאי קרמיקה אצל מהנדס הקרמיקה אינג' אברהם קירשנר והטכנולוג יהודה קורן.  בשנת 1988 למד הוראה במכללת בית ברל, ובשנת 2001 למד תולדות האמנות ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.

 

מהעבודות שעשו את דרכן מטורינו אל בית שאגאל בחיפה. צילום: על ידי האמן

בשנת 1975 הקים וניהל את הסטודיו לקרמיקה "נצר כדרים" בהרצליה, אותו הפעיל במשך כעשר שנים, והתמחה בעיצוב קראמי ופיסול קראמי. הוא גם הקים במסגרת הקתדרה של המחלקה לתרבות בעיריית הרצליה סדנאות להוראת האמנות הפלסטית.

בן השנים 2003-2005 כיהן בתפקיד יו"ר אמני כפר סבא והסביבה, וערך עם מאות מחבריו האמנים תערוכות וכנסים לציון מאה שנים לכפר סבא. בשנת 2003, בסיוע עיריית כפר סבא, ערך עמיקם אלבום רישומים מפואר, שאייר ורשם בזמן שהותו בחזית מלחמת יום כיפור. האלבום נתרם ל"יד לשריון לטרון", ולספריה הציבורית בכפר סבא.

סטודיו "גוונים בקו", הנקרא כיום "סטודיו M המושבות", הוקם ע"י עמיקם בר גרמא. במסגרתו הוא מעביר חוגים לבני נוער וגם למבוגרים בכל הרמות, ומקיים כיתות אמן. זהו סטודיו לציור ורישום - מוסד מוכר לגמול השתלמות ולמוסדות אקדמיים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.