טוֹבִים הַשְּׁנַיִם  מִן הָאֶחָד /  יהושע לנדאו

טרקלין תיאטרון חיפה:
 

 טוֹבִים הַשְּׁנַיִם

מִן הָאֶחָד

יהושע לנדאו 

אוצרת: אורה חיים
מפגשי אמן:
יום חמישי, 25.7.19 בשעה 19:00
יום חמישי, 22.8.19, בשעה 19:00
נעילה: 31.8.19

 


יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

 

 

בימים אלה מוצגת בטרקלין תיאטרון חיפה תערוכת היחיד של הצלם יהושע לנדאו - "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד". אוצרת התערוכה היא האמנית אורה חיים, שגם יזמה את הקמת הגלריה לפני כשלוש וחצי שנים.

במקום ארוע חד פעמי של פתיחת התערוכה, מתוכננים שני מפגשים עם האמן. האחד – ביום חמישי הקרוב, 25 ביולי, בשעה 19:00, והשני – ביום חמישי, 22 באוגוסט, בשעה 19:00.

התערוכה מציגה 18 זוגות של צילומים עם קשרים מיוחדים ביניהם. לעיתים מדובר במכנה משותף, לעיתים ניגוד, ובכל מקרה הקשרים מעניקים ערך מוסף לצילומים הבודדים. כותרות התמונות מעוררות מחשבה, וחלקן מתובלות בהומור דק.
 

'מבט חודר'. מתוך התערוכה


יהושע: "בתערוכות רבות שבהן אני מבקר, הפריטים מוצגים בדרך כלל על בסיס נפרד, כלומר – כל יצירה באופן עצמאי. בהשראת המשפט 'השלם גדול מסכום חלקיו', חשתי כי בתמונות שאני מצלם יש אנרגיה נסתרת, חבויה, אשר יכולה להתגלות רק כאשר מצרפים יחד שני צילומים. הדבר אפשרי כאשר יש בין הצילומים קשרים מסוימים, לדוגמה – מכנה משותף או ניגוד, והכותרת מסייעת לדעתי לעורר את המחשבה והדמיון.

יהושע לנדאו נולד בחיפה, 1950. הוא נשוי ואב לשניים ובעל השכלה אקדמאית בכלכלה. את עולם הצילום גילה בנעוריו בעזרת מצלמת זורקי שקיבל כמתנת בר-מצווה, ואשר צילמה בשחור/לבן. במהלך השנים המצלמות השתכללו, סרטי הצילום התחלפו לצבעוניים, ובהמשך גם אלה נעלמו, והעולם עבר לצילום דיגיטלי.

 



יהושע לנדאו. צילום: אורית לנדאו


לאורך כל התקופה, יהושע מצא עצמו בתהליך מתמיד של חיפוש אחר מצבים ורגעים מיוחדים לצילום. "אני אוהב לצלם התרחשויות מעניינות מהעולם הסובב אותי, ומזוויות מיוחדות. אחת הנקודות החשובות בעיניי לצורך צילום היא יצירת קומפוזיציה נכונה. זהו נושא אישי שקשה מאוד להגדרה, אך כאשר אני מתקרב למקום עם פוטנציאל מעניין, כבר מרחוק אני מרגיש מעין מצפן גדול שמכוון אותי לזווית הצילום המתאימה מבחינתי, וכאשר אני מגיע אליה אני ממש מרגיש את ה'קליק' הפנימי שמאשר לי שהגעתי לנקודה הנכונה."

ימי ילדותו ונעוריו עברו בשכונת הדר הכרמל, בתקופה שבה רחובות רבים היו דו סטריים, ושדרות הציונות נקראו רחוב ההר. בית הספר התיכון בו למד, 'תיכון חדש', הפך עם השנים למוזיאון חיפה לאמנות.
 

יהושע לנדאו בפעולה. צילום: אורית לנדאו


יהושע לנדאו מתגורר בחיפה כל שנות חייו, למעט פסק זמן קצר לטובת לימודי כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. לאחר לימודיו עבד בתחום זה עד לפרישתו לגמלאות לפני כשנתיים. מאז פרישתו, הוא מעשיר את זמנו בהרצאות בתחומי עניין שונים, מגשים חלום ילדות ולומד נגינה על פסנתר, ומנגד מלמד עברית בהתנדבות. תחביב הצילום, כמובן, אינו נזנח בצד.

יהושע, איך נולדה התערוכה הנוכחית?

"לאחר תערוכות קבוצתיות רבות שבהן השתתפתי ברחבי הארץ, התעוררה בי השאיפה להציג בגישה שונה מעט מהמקובל. התערוכה הנוכחית מציגה 18 זוגות של צילומים עם קשרים מיוחדים ביניהם, והנושאים שבהם חובקים תחומים רבים מהחיים סביבנו: החל מעולם החי והצומח, דרך עולם המים על היבטיו השונים, התחבורה לסוגיה, וכלה במראות ייחודיים שקשורים לחיפה."      
 

זורקי. המצלמה הראשונה ששימשה נאמנה את לנדאו מאז הבר מצווה. כאן, על רקע צילומים בשחור-לבן, שצולמו באמצעותה. 


איך ואיפה אתה יוצר?

"תהליך היצירה מתעורר אצלי תוך כדי התבוננות בעולם שסביבי. פעמים רבות (מדי), כשהמצלמה לא נמצאת עימי, אני מוסיף את האתר לרשימת המקומות לביקור חוזר וצילום בעתיד. תחומים שמאוד מושכים אותי הם צילומי לילה וצילומי זריחה. בתערוכה נכללים מספר צילומים כאלה, והאווירה המיוחדת האופפת את מקום הצילום בשעות כאלה, שונה בתכלית מאשר בשעות אחרות." 
 

'פעם נסעו כאן רכבות'. מתוך התערוכה


העבודות מיועדות למכירה?

"כן, ואשמח לדעת שבאמצעות הצילומים שלי הצלחתי לסקרן ולעורר מחשבה ודמיון אצל הקונה."
 

'מים שקטים חודרים עמוק'. מתוך התערוכה

 

התערוכה תוצג עד סוף אוגוסט 2019 בטרקלין תיאטרון חיפה, רח' פבזנר 50, חיפה.

טל: 04-8600500.

שעות הפתיחה הן במקביל להצגות התיאטרון.

 

הצלם בפעולה. צילום: אורית לנדאו


 


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.