הַבַּיִת שֶׁל הַלִּינָה /  אוצר: שרון תובל

אחוזת יערות הכרמל:

הַבַּיִת שֶׁל הַלִּינָה

אוצר: שרון תובל


השקה: 20 ביולי, 2019


נעילה: יולי, 2021


 

 

 

 יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

 

צילום: אתר כדאי לדעת

האוצר שרון תובל השיק את התערוכה המתחדשת באחוזת הבריאות והספא יערות הכרמל. התערוכה הושקה ב-10 ביולי במעמד חלק מהיוצרים, שהתארחו, ויצרו באחוזה. התערוכה שתתחדש אחת לשנתיים, מביאה את האמנות לאורחי האחוזה.

היצירות הפזורות בחללים השונים של אחוזת יערות הכרמל, מתכתבות עם החללים השונים, ועם דיירי הבית, במסדרונות ובמרבדי הירק המטופחים. לרווחת אורחי האחוזה, הנהנים משהייה במלון שהוא ללא ספק מוזיאון לאמנות עכשווית מתחדשת, מאתגרת ומאוד מסקרנת.

התערוכה החדשה -"הבית של הלינה" - מתמקדת במושג "בית" - חלל בסיסי המכיל את פונקציית ההתגוררות או ההשתכנות. זוהי תערוכתו השנייה של האוצר שרון תובל באחוזת יערות כרמל.  תערוכה מתחדשת זו החליפה את התערוכה הקודמת "המשולש", אשר עסקה ביחסים שבין הטבע והאדריכלות של המקום והאדם, והוצגה במלון למעלה משלוש שנים.

האוצר שרון תובל (מימין) ומנכ"ל המלון עפר אגמי (משמאל). צילום: אתר כדאי לדעת
 

תערוכת "הבית של הלינה" חוקרת את ההילה המתקיימת סביב מושג הבית, בהיבט של החלל והפונקציות המוכלות עליו, האובייקטים המתקשרים עמו מן התרבות המערבית, ובתפיסות הנובעות מן המושג במישורים המטאפיזיים.
 

צילום: אתר כדאי לדעת
 

התערוכה עוסקת בחיבורים השונים שבין החלל לטבע, לצד הפגאני שבנו, לריטואלים הביתיים ולסמלים הקשורים לאותם ריטואלים. בנוסף, היא חוקרת את מושג הזמניות - כשלעצמו או ביחס לקבוע - ושיווי המשקל הקיומי שביניהם. היצירות המוצגות בתערוכה באופן מוחשי, מנטלי, רוחני או סמלי של המושג "השתכנות" מחברות בין תפיסות החלל הפנומנולוגיות לבין אקט הלינה המתאפשר דרך "ההשתכנות".
 

Hadi halil .INTO THE WILD. צילום: באדיבות האמן/אמנית 

בין היצירות בתערוכה:

שטיח קיר גדול ממדים "הרוקמת והידעונית" של האמנית תמר לב-און המזכיר סביבה ביתית מוכרת ויחד עם זאת מעין טירה אגדתית, תמהיל של אמת ובדיה המחולל אי ודאות. היצירה "חלון" של טל אמיתי לביא משכילה לשחק עם האילוזיה הפנים חיצונית. האם אנו נמצאים בחלל ביתי ומשקיפים החוצה או שמה הנוף המצויר הוא חלל פנים של בית גדול? האמנית והמעצבת לילה קלינגר בחרה לסרוג בחוטי ענק, אותם היא מעבדת ידנית, מעין כוך / מבנה ענק בפארק האחוזה. העבודה מוצבת בין העצים ומזמינה להיכנס, להתעטף ולהתנחם בבית מחסה פסיכולוגי. הילה ליזר בג'ה - מציגה זוג צילומי אוהלים מרהיבים, שצילמה משבטים ברברים במדבר מרזוגה (Merzouga) שבדרום מרוקו. האוהל, בדומה למגוריהם של בני ישראל בתנ"ך, הינו סמל מובהק להשתכנות ארעית; האוהל הבדואי במזרח התיכון, היורטה במונגוליה או הטיפי במישורים של אמריקה.

Yuval_ teddy bear. צילום: באדיבות האמן/אמנית


האמן שי עיד אלוני מציג סדרת טוטמים "חתכים", אותו הוא בונה מחתיכות עץ שונות שמצא ברחובות, הן מעין הכלאות של חתכי מבנים אדריכליים, טילים בליסטיים או טוטמים שבטיים. הטוטם אפשר לשבטים לחקור את מהותם ולהעשיר את חווייתם הפנימית. כל טוטם מורכב מתכונותיה של הנפש החדשה שהגיעה לגיל הבגרות, ומהווה למצפן רוחני עבור אותו אדם שידע היטב, על פי אופי הטוטם, את תפקידו בשבט. הטוטמים שימשו כגבול, התוחם את אזור הכפר אליו השתייכו, סימנו את מרחב ההשתכנות הפיזית והרוחנית של תושבי הכפר. המובייל הענק שהציבה האמנית קארין צור התלוי מן התקרה, מורשת של לוכדי חלומות ומסורת אינדיאנית שבטית, מסמלים גם הם את מרחב "ההשתכנות".
 

חיה גרץ רן. ילדה טובה, שמן על עץ קרש חיתוך. צילום: באדיבות האמן/אמנית 


שרון תובל, אוצר רשת ישרוטל, סיפר על התערוכה: "בית מלון הוא במהותו בית ארעי ללינה, ומהווה חלל מושלם לבטא את מושגי השייכות והקשר אל הבית, במיוחד כשמדובר על מקום עם השראה עם יערות הכרמל. הבחירה בנושא התערוכה הוא מתבקש, ומוסיף נופך מיוחד למלון, המעניק מקום להירפא, להינפש ולהתחזק, משל אנו נמצאים בתוך בית מגן ועוטף. אנו שמחים להשיק את התערוכה החדשה ומזמינים את המתארחים ליהנות מיצירות אמנות מיוחדות ומרהיבות. אני גאה להיות אוצר ישרוטל, רשת המלונות היחידה בארץ המשקיעה משאבים רבים לפיתוח וקידום האמנות בישראל".
 

ציקי אייזנברג, תל 3 (אבא). צילום: באדיבות האמן/אמנית


כדאי לדעת: רשת מלונות ישרוטל

ישרוטל נוסדה על ידי דיויד לואיס ז"ל, איש עסקים יהודי מלונדון, שביקר באילת בתחילת שנות ה-80, והבין את הפוטנציאל התיירותי של העיר. המלון הראשון שהושק בעיר היה מלון ישרוטל המלך שלמה (1984). מאז הקמתה, ביססה רשת מלונות ישרוטל נוכחות חזקה ברחבי הארץ; אילת, ים המלח, מצפה רמון, ירושלים, תל אביב, כרמל ובגליל.

כיום, ישרוטל ניצבת בחזית ענף התיירות בישראל, ומנהלת 19 בתי מלון בפריסה ארצית רחבה, באופן מלא או חלקי, עם 4,222 חדרים. לרשת מותג יוקרה הכוללת שישה מלונות יוקרה שקבעו את סטנדרט האירוח הגבוה ביותר בישראל; רויאל ביץ' אילת, בראשית, רויאל ביץ' תל אביב, כרמים, אוריינט ירושלים – וכמובן, אחוזת יערות הכרמל.

שירה גפשטיין מושקוביץ, הבית נמצא במקום בו נמצאת שיבולת. צילום: באדיבות האמן/אמנית 

 

כדאי לדעת: אחוזת יערות הכרמל 

האחוזה שוכנת בלב הנוף ההררי של שמורת הטבע כרמל, ומשתרעת על פני 75 דונמים ירוקים של גנים וחורש. מיקומה של האחוזה מושלם עבור המבקשים מרחק וניתוק מחיי היום-יום, ורוצים לחוות חופשה יוקרתית המשלבת את ההנאות כולן: רגיעה לגוף ולנפש, קולינריה איכותית, טיפולים מובחרים, מרחבים מעוצבים, ומעל לכל - שירות אקסקלוסיבי.


כל 126 החדרים והסוויטות צופים אל הנוף ומעוצבים עד הפרטים הקטנים. האחוזה מציעה 70 טיפולי גוף, בריאות ויופי, סדנאות, שיעורים מקצועיים והרצאות. כמו כן במלון בר קוקטייל "Jasper 04" לבילוי לילי, המציע משקאות אלכוהוליים ותפריט נשנושים.


למידע נוסף: www.isrotel.co.il 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.