הלן רוקר / חול ופסולת מהים + אריה רוקר ז"ל / דיוקן עצמי

בית שאגאל:

הלן רוקר / חול ופסולת מהים

אריה רוקר ז"ל / דיוקן עצמי

פתיחה: שבת, 13-6-20, בשעה 11:30

נעילה: 11.7.20


יורם מארק-רייך 

אתר כדאי לדעת


ההזמנה לתערוכה

בשבת, 13.6, בשעה 11:30, תיפתח האמנית החיפאית הוותיקה והמוערכת הלן רוקר את תערוכת היחיד שלה בבית האמנים על שם שאגאל בחיפה. למעשה, מדובר בתערוכה כפולה, שלה ושל בעלה המנוח, אינג'ינר אריה רוקר ז"ל. הלן תציג את התערוכה 'חול ופסולת מהים', הכוללת פסלים, תבליטים והדפסים, שכולם מכוסים בפסולת מן הים. קיר שלם יוקדש לתערוכה 'דיוקן עצמי', ובה כ-20 דיוקנאות עצמיים שצייר הבעל המנוח.

עקב מגיפת הקורונה נדחתה פתיחת התערוכה לתאריך הנוכחי, בעיכוב של כשלושה חודשים. בית שאגאל פתוח לקהל מיום שני ועד שבת בין השעות 10:00 עד 14:00. הבית סגור בימי ראשון.

הלן רוקר, לצד עבודה חדשה. צילום: יורם מארק-רייך

הלן: "אני לא בפאניקה מפני הקורונה, אבל אני מפעילה את השכל הישר. נכון לעכשיו, הפתיחה תתקיים בשבת הבאה, ואם יצוצו הנחיות חדשות בנוגע לקורונה, אוותר על הפתיחה החגיגית, בתקווה ששוחרי האמנות יגיעו לצפות בתערוכה בזמנם החופשי."

התערוכה 'חול ופסולת מהים' הוצגה לפני כשלוש שנים בגלריה העירונית של נהריה, במגדל המים של נהריה שהפך לגלריה. כעת תוצג התערוכה בחיפה לטובת שוחרי האמנות המקומיים שלא הצליחו להגיע אז לנהריה. וכמנהגה של הלן, כמו בכל תערוכה שלה, היא תצרף גם הפעם שלוש עבודות חדשות לגמרי, מיבול שנת 2020.

מבחר דיוקנאות עצמיים של אריה רוקר. צילום: משה רוקר

הלן רוקר התאהבה בחומר הפסולת שגורף הים אל החוף לפני 36 שנים, בעת שהתלוותה לבתה, חתנה ולנכד יואב שהיה אז בן שנתיים, אל חוף הים של חיפה, באזור בו ממוקם כיום מלון מרידיאן. הלן: "היתה שם אז חומה שירדה מהחוף אל תוך הים. בפינה מסוימת נסחף חול עם כל מיני תוספות. חול מלוכלך. היות וחומרים מאוד מרתקים אותי לצורך יצירה, אספתי חול בשקיות וביקשתי מהחתן שלי שיניח אותן בבגאז' של האוטו. ניסיתי להסתיר אותן מעיניו של בעלי המנוח, כי הוא לא אהב את העובדה שבכל פעם שאני יוצאת לאנשהו, אני סוחבת הביתה כל מיני מציאות. מאז, החול הזה מלווה אותי. הבן שלי וחברים מביאים לי חול כזה, שהם מוצאים בשפע ליד המכון לחקר ימי."

מעבודותיה של הלן רוקר. צילום: משה רוקר

למי שסקרן לגבי מהות החומר אותו מורחת האמנית על יצירותיה אלה, מסבירה הלן: "בעלי, שהיה מהנדס כימיה במקצועו, לקח את החול המעניין הזה למעבדה ובדק את רכיביו. הסתבר שהוא מכיל צדפים מרוסקים, זפת, הפרשות של בעלי חיים, ופסולת נוספת ממקורות שונים ובלתי מזוהים." לפני כ-28 שנים הצגתי תערוכה של קונסטרוקציות שחלקן תוצגנה גם הפעם. את קונסטרוקציות המתכת אני מצפה במו ידיי בחומר הזה מהים, כשהוא מעורבב עם דבק, ואז מורחת אותו, כמו שמורחים גבינה על לחם. יש טכניקה מסוימת לעשות זאת. עובר יום שלם עד שהחומר מתייבש, ולכן עבודת הציפוי נעשית בשלבים, לבל ינשור הציפוי לפני שהוא מתייבש באופן מוחלט."

אריה רוקר ז"ל נולד בפולין ב-1921, ובגיל שנה וחצי עבר עם הוריו לצרפת, שם חי ולמד עד שעלה ארצה עם משפחתו ב-1950. הוא הלך לעולמו ב-2004 בעקבות ניתוח מעקפים כושל.

אריה רוקר ז"ל, תמונת פספורט

הלן מספרת כי אריה היה משכיל מאוד, עם הרבה חוכמה והומור בריא, ואפילו גאון. לפני גיל 16 ניגש לבחינות הבגרות, ובגיל 20 כבר קיבל תואר אינג'ינר. הם נישאו בעיר ליל שבצפון צרפת. אביו, יחיאל רוקר, היה ציוני מאוד והקים את בית העם, שפעל למען עלייה לארץ ישראל. אמו היתה ממשפחת מוהר, עליה נמנו גם יחיאל מוהר ועלי מוהר. בתום מלחמת העולם השנייה הוא חזר עם משפחתו לעיר ליל, והקים את 'תנועת הנוער הציוני', שם הכירו בני הזוג.

אריה עבד בצרפת במפעל כימי גדול, בסמוך לליל. לאחר שצבר חמש שנות ניסיון הוא יצר קשר עם הסוכנות היהודית בארץ, והתקבל לטכניון. ב-1950 עלו בני הזוג עם שני בינהם משה ושלמה. הבת צפי נולדה בישראל. כעבור שנים אחדות התמנה אריה לתפקיד ראש המבדקה הכימית בטכניון. כאשר חיפשו בטכניון מהנדס עם כישורים להקמת מעבדה לדלקים, הציע אריה את מועמדותו והתקבל לתפקיד. כך, למעשה, הוא הקים את מעבדת הדלקים הראשונה בישראל. בטכניון. רק בהגיעו לגיל 70 נמצאה לו מחליפה לתפקיד, ואחרי 40 שנה הוא יצא לגמלאות. במקביל, הוא גם התמנה ליו"ר מכון הנפט ברמת אביב, וגם בוועדות במון התקנים ובמועצה לצרכנות.

פסל של הלן רוקר. צילום: משה רוקר

עם צאתו לגמלאות, החל אריה ללמוד ציור ורישום אצל מורין רוזן, אותה העריך מאוד, והתמיד בכך במשך כשמונה שנים. הלן מעירה על כך, כי רישום לא באמת לומדים, רק משתלמים, וזה בתנאי ש'יש לך את זה'... הוא גם השתתף במשך שנה בחוג של האמן דורון בר אדון באוניברסיטת חיפה, שם למדה הלן בעבר במשך ארבע שנים, וצייר בהדרכתו ולהנאתו.

במלאת שנה למותו של אריה ז"ל, קיימה הלן תערוכה לזכרו בבית שאגאל, בתקופת כהונתו של ד"ר צביקה ישראל כיושב ראש. באותה תקופה לא נהוג היה עדיין לקיים תערוכה של מי שאינו חבר באגודת הציירים והאמנים של חיפה והצפון, וכך הוחלט שהתערוכה תהיה של הלן, וקיר שלם בתערוכה הוקדש לעבודות של בעלה המנוח, שהוגדר כאורח. בתערוכתו דאז הוצגו גם שני פורטרטים עצמיים, אחד מעל השני. שניים מתוך 22 שצייר במהלך השנים. במעמד פתיחת התערוכה הציג צביקה ישראל בפני הלן אוצרת מירושלים, שהתרשמה מאוד מהעבודות, והציעה לה לקיים תערוכה בירושלים שתוקדש כולה לדיוקנאות אלה. בסופו של דבר, ההצעה לא הגיעה לכלל מימוש, אך הנה, אותו רעיון שהועלה לפני כ-15 שנים, קורם כעת עור וגידים בבית שאגאל.

דיוקן עצמי של אריה רוקר

ביתה של הלן רוקר על הר הכרמל משמש גם כסדנה, ומפוזרים בו מאות יצירות מפרי כפות ידיה, ביניהם פסלים מקרמיקה, ברונזה, תבליטים, ציורי שמן ואקריליק, תחריטים עשויים במכבש, כולל קולוגרפים, וגם קונסטרוקציות מתכת שחלקן מגיע לגובה של 3 מטרים.

הלן רוקר החלה לעסוק באמנות באמצע שנות השבעים של המאה הקודמת, ועם הזמן הפכה לאחת האמניות הבולטות בעיר. היא הציגה תערוכות יחיד רבות, השתתפה באינספור תערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם, וזכתה בפרסים שונים.

התערוכה תינעל ב-11 ביולי.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.