גלריית תיאטרון חיפה:  אדם תבנית נוף מולדתו / יוסי לובלסקי

גלריית תיאטרון חיפה:

אדם תבנית נוף מולדתו /
יוסי לובלסקי

 


יורם מארק-רייך
אתר כדאי לדעת

 

מתוך התערוכה. צילומים: דרור ורשבסקי

האמן יוסי לובלסקי השתתף בשנים האחרונות בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל, ביניהן בגלריה בהדסון ניו יורק, בגלריית פל מל בלונדון, במוזיאון עוקשי לאמנות בעכו העתיקה ובתערוכות נוספות בארץ. בימים אלה מוצגת תערוכת היחיד הראשונה שלו, 'אדם תבנית נוף מולדתו', בגלריה הפועלת במבואה של תיאטרון חיפה, והיא מתמקדת בנוף הארץ ישראלי של עמק יזרעאל והצפון, ציורי נוף בטכניקת שמן על בדים גדולי מימדים המתארים את המרחבים והשדות הטבעיים, עצי הזית והאקליפטוס הגדלים במרחביו. שם התערוכה לקוח מציטוט השיר המפורסם של שאול טשרניחובסקי.

בחירת היצירות נעשו על ידי האמן, כרצף ישיר לתערוכת דואט שהציג במאי 2017 עם האמנית רותי סגל במוזיאון עוקשי לאמנות בעכו העתיקה. התערוכה ההיא, שנקראה 'אדם תבנית נוף' עסקה בדיאלוג חזותי ואמנתי על אותו נוף ואותה מולדת, ואיך כל אמן מבטא את אותו הנוף. יצירותיי, אומר לובלסקי, מהוות  תבניות מנוף ופיסות זיכרון ומבטים על נקודות וחוויות שעברתי.

לובלסקי הוא צייר נוף ארצישראלי פעיל תושב חיפה, בוגר ביה"ס לארכיטקטורה של אוניברסיטת תל אביב. אמנותו מוגדרת כ"אמנות פטריוטית" המציגה את ארץ ישראל היפה והטובה. כחלק מהכשרתו באדריכלות  השתתף בקורסי רישום אדריכלי תיעוד וציור מבנים בסמטאות שכונת נווה צדק וסביבותיה בתל אביב ובקורסי העשרה של רישום וציור. בלימודיו תמיד חיפש את החיבור בין אמנות ואדריכלות, והללו באים לידי ביטוי ביצירותיו.

הוא מרבה לצייר ציורי נוף ועצים המתארים את המרחבים הטבעיים של אזורי עמק יזרעאל והצפון. החיבור לנושא הטבע אינו מקרי, שכן האמן מושפע מתבניות נוף ילדות של העיר חדרה בסביבה כפרית בה היו מרחבי טבע שתנופת הבנייה עדיין לא הייתה מפותחת כיום. בציוריו מבטא געגוע אל הטבע במראות הנוף, עצים, התהוות והשתנות.

הוא מצייר על משטחי בד גדולים על מנת להעצים את חווית המתבונן ולשתף אותו כחלק מהיצירה. המגורים בחיפה כיום מאפשרים לו לחוות ולצייר את  המרחבים הטבעיים של אזורי הצפון והעמקים  בישראל שמתאפיינים בציוריו.

לובלסקי: "אתה קם על הבוקר, ורואה לפתע בדמיון פרדס או שדה שנחרש, קוביות חציר, ממהר ללקט צילומים מהמקום או סקיצות רישום מהירות. ניסיתי להבין, מדוע יש בי את המשיכה למקומות הללו, ואז הבנתי שאני בוחר בתת מודע תבניות מהעבר, מעיר הולדתי חדרה, שמקבלות משמעות אל התבניות בהווה אל מול המרחבים של עמק יזרעאל כיום, ויוצק את הנושאים על הבד.

יוסי לובלסקי. צילום: יעל חביה

"ביצירותיי אני משתמש בדימויים מדויקים של נופים שדות ויוצר את רוח 'ישראל של פעם'. הנחות הצבע והטכניקה שלי יוצרים למעשה 'סיפור' נוסטלגי המתחבר לכל אחד מאיתנו.

"התפישה שלי את הטבע היא ליצור ציורים גדולים שתחושת הצופה בהם תהיה דומה ככל האפשר לחוויה אישית בקנה מידה אנושי. נקודת המגוז שקיימת בציורים שואבת אותנו פנימה כמעין מגנט שקשה להסיח את מחשבתנו לגבי האופק. בחירת ציוריי הם השראה מנקודות מבט בעמק – כמי שמחובר לאדמה ונהנה מההשתנות ומהמכלול של הטבע הסובב. דרך ההתבוננות בטבע אני לומד להבין את היחסים המתבטאים בטונליות של קומפוזיציית הצבעים והטבע על בד הציור. ככוריאוגרף, אני  בונה את סצנות הטבע המזוהות עם כתב התנועה והריקוד, והביטוי שלהן בציור הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה, ומתאפיין בציורי העצים מהחזות הצורנית והיאחזותם על פני הקרקע ובדימוי ותפיסת העץ במרחב האישי של המתבונן, וכן בתנועת הגידים המאפיינים את מרקם הגזע. כלל החוויה בהתבוננות בציוריי מביא את הצופים למקום נוסטלגי, תבנית זיכרון של  נוף מולדת אינדיבידואלית. והכמיהה היא לחזור בזמן אל נקודות הנוף.

מתי התחלת לצייר?

"אני זוכר שהייתי בן 5 לערך, וציירתי קטיף תפוזים מגלויה שראיתי באמצעות גירים. בגיל 12 הגעתי למרכז אמנויות בחדרה בשם 'חצר המושבה' ונכנסתי לחלל סטודיו לגרפיקה והוקסמתי מהמקום. ניגשתי אל המורה שנכח במקום, ותוך כדי שיחה הוא הסכים לקבל אותי לשיעורים על אף שהם נועדו למבוגרים. מצאתי עצמי עם משתתפים שחלקם מחנכות בבית הספר היסודי בו התחנכתי. על אף גילי הצעיר לא ראיתי הבדל פערים בינינו, כי השיח היה דרך העבודות שתרגלתי בגרפיקה, למרות שהללו הרגישו אי נעימות. הלימודים נמשכו מספר חודשים, בהם הבנתי שתחום הגרפיקה פחות מחובר אלי, והשארתי את נושא הציור למגירה לפרקים לעצמי.

בגיל 14 עברתי לבי"ס תיכון. מניסיון הלימודים בעבר, לא רציתי ללכת למגמת האמנות, ובער בי נושא תנועת הגוף. למדתי במגמת מחול 5 יחידות. את תקופת נעורי ביליתי שעות בסטודיו לריקוד, שם הוכשרתי בלימוד הבלט הקלאסי והמודרני ובלימודי כוריאוגרפיה. במסגרת הסטודיו הופעתי בתכניות טלוויזיה, בפסטיגלים ובמופעים גדולים.

במקצועך, אתה אדריכל. איך זה משתלב עם הציור?

"לאחר שרותי הצבאי למדתי בביה"ס לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב וסיימתי תואר בוגר  B.arch כחלק מהכשרתי באדריכלות  השתתפתי בקורסי רישום אדריכלי תיעוד וציור מבנים בסמטאות שכונת נווה צדק וסביבותי בתל אביב והשתתפתי בקורסי העשרה של רישום וציור. בלימודי תמיד חיפשתי את החיבור בין אמנות ואדריכלות והללו באו לידי ביטוי בעבודותיי.

"העיסוק במקצוע האדריכלות לא סיפק את חיידק הציור שהיה טמון בי עוד משחר ילדותי, וקיבל משמעות ניכרת בעשור האחרון. העשרתי והתמקדתי בלימוד ציור פיגורטיבי ריאליסטי ורכשתי טכניקות רישום  בפחם וצבעי שמן."

"לימודי האדריכלות והפרקטיקה בשטח נתנו לי את הכלים וההבנה של קומפוזיציה במרחב, יכולת התבוננות מעמיקה במרחבים והיחסים ביניהם. היכולת לקחת פרויקטים ולהוביל אותם מרעיון לידי יצירה. כמו באדריכלות, לעולם הלקוח לאמסופק מתכנית רעיונית אחת, והאדריכל נאלץ לספק ולהביא ולעבד עוד מספר רעיונות ודימויים לאותה התכנית, תהליך שאורך זמן רב גם מול הרשויות המקומיות והארציות. כך, אני כצייר מתייחס אל בד הציור ונושא השכבות הוא הדרך והשינוי אותו אני חווה. למדתי שלא משנה כמה תשקיע ותעבוד בשביל תכנית אדריכלית או פרויקט גדול. ההגשה והתוצאה הסופית היא שמשפיעה וקובעת בסופו של דבר על עתיד הפרויקט, כך גם בציורי, חשוב לי מאוד לספק את עצמי, להביא את היצירה הכי נכונה לקהל הצופה."

מתי הפכת לחיפאי?

"הגעתי לחיפה בעקבות בן זוגי רונן לפני 14 שנים. דירתנו ברמת הדר וצופה על  נוף מעונות גאולה שכונת נווה שאנן ומורדות האוניברסיטה. אני יוצר בסטודיו שבביתי ומקבל השראה מהנוף הנפרש. יצירותיי הן השפעה ישירה של הטיולים שלנו בעמק ובסובב חיפה והצפון. לעיתים קיימים רעיונות ומראות אותם אני רוצה לבחון ולחוות באופן ממשי ומצלם אותם מנקודת מבט שלי, ולעיתים באופן ספונטני קיימת מוזה של נוף או פריים שחוויתי ורוצה לבטא אותו על בד הציור. לאחר עיבוד החוויות החזותיות והרגשיות בטבע אני מצלם צילומים לסיפור אותו אני רוצה לספר לשאר הצופים. רוב ציורי מתוכננים בסצנת המבט הסיפור וההנגשה, כולל גודל בד הציור, וזאת לשם החוויה הכוללת שלי את תקופת פרק הזמן בו אני מצייר עד שאני מרגיש מיצוי וסיפוק רגשי פרטי אותו אני רוצה לשתף עם שאר הקהל. האמנות שלי היא פטריוטית, אהבה של ארץ ישראל היפה, ושומרת על הערך הנוסטלגי".

אתה זקוק לשקט מוחלט בעת שאתה מצייר?

"הציור שלי מלווה במוסיקות אווירה מכל הסגנונות אשר אינן מסיחות אותי מהריכוז והפוקוס על היצירה ומהוות רקע וסאונד רציף שמסייע לי  בערבוב הצבעים בהתבוננות ומשיכת המכחולים."

הציורים מיועדים למכירה?

"כן. עבודותיי מיועדות לרכישה. מבחינתי שחרור יצירה מהווה פלטפורמה ליצירה חדשה כך שאין לי בעיה לשחרר את יצירותיי."
 

קישור לכתבה ב YNET אמריקה:

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5235912,00.html

 

 

בימים אלו משתתף יוסי לובלסקי במהדורה מיוחדת של מגזין לאמנות ישראלית של Art market magazine עם אמנים ישראלים מהשורה הראשונה, המופץ בחנויות סטימצקי בארץ וחנויות ספרים בארה"ב ובקנדה, ובתערוכות דגל נחשבות לאמנות בארה"ב ניו יורק מיאמי  ועוד. קישור:

http://artmarketmag.com/yosi-lubalsky/


קישור לאתר הציורים של האמן:

 

http://yosilubalsky.wixsite.com/portfolio

 

קישור לפייסבוק:

 

https://www.facebook.com/profile.php?id=100007589409129

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.