בית יד לבנים: דוד שאני

בית יד לבנים:
דוד שאני – ברזל ביד היוצר

25.2.19 – 24.3.19

אוצר: מילוא שור

 

 

יורם מארק-רייך
אתר כדאי לדעת

 

צילומים: דוד שאני


בבית יד לבנים, שברחוב הירקון 48, חיפה, מוצגת תערוכת הפיסול 'ברזל ביד היוצר' של האמן דוד שאני. שם התערוכה נבחר כהדהוד או אזכור לפסוק 'כחומר ביד היוצר', ומבטא את האפשרויות האינסופיות הגלומות בחומר. עבודותיו של דוד הוצגו בעבר בתערוכות בגלריות שונות בארץ. בין היתר, הציג הצגתי תערוכה בגלריה של מרכז הנצחה בטבעון, ביד לבנים בקיבוץ רמת יוחנן, בגלריה בשפיים, בגלריה במחניים, ובעין הוד.
 


דוד נולד בשנת 1945 בקיבוץ נווה איתן שבעמק בית שאן. בגיל 6 עבר עם משפחתו לקיבוץ רמת יוחנן. שם המשפחה, שאני, נבחר עם ההתיישבות בעמק בית שאן כדי לבטא את הקשר החזק לעמק.

דוד מחובר לברזל בעבותות עוד מימי ילדותו בקיבוץ רבת יוחנן. אהבה רבת שנים. בהיותו בן תשע כבר שימש כשולייה של אביו ששימש בתפקיד נפח במסגריית הקיבוץ. הוא נהג לצפות בהוצאת הברזל מהתנור החם כשהוא לוהט ורך, ואז כבמגע קסם ניתן היה לעצב את צורתו בין הפטיש לסדן. האפשרות להפוך ברזל עגול וקשה לצורת מרובע או קונוס הרשימה אותו מאד. דוד זוכר בגעגועים את העבודה לצד אביו, בעת שהאבא היה נותן מכה עם הפטיש הגדול ודוד מכה בפטישו הקטן בברזל החם. "משכה אותי היכולת להכניע את הברזל ולעצב אותו, ליצור מוצרים ברי קיימא."

 


תוך כדי עבודה במסגריית הקיבוץ התחיל דוד לפסל. בגיל 14 כבר יצר את הפסלים הראשונים שלו. היו אלה פסלים גדולים, ביניהם פסל של חמניות ותבליט של סוס דוהר.

את לימודי התיכון הוא עשה בבית הספר בסמת בחיפה. שם למד בצורה מקצועית טכניקות ומיומנויות של עיבוד, תכנון וטכנולוגיה. אחרי השירות הצבאי למד בטכניון הנדסאות מכונות והעשיר את הידע שלו במטרה להגיע לרמה גבוהה יותר של תכנון.

את הכשרתו האמנותית הבסיסית קיבל דוד בעבודה לצידם של הפסלים אלישע וולוצקי ורודא ריילינגר, כשהוא יוצק מים על ידיהם. העבודה לצידם שימשה עבורו כבית ספר לאומנות הפיסול ותרמה רבות להתפתחותו כאמן. הוא ביצע עבורם עבודות פיסול סביבתי גדולות מימדים, מה שהעניק לו ביטחון כאמן עצמאי. הפסלים בביצועו מוצבים עד היום באתרים שונים בארץ ובחו"ל.

 


בשנת 2003 הקים דוד מוסך. בתקופה זו החל ליצור בצורה עצמאית פסלים שעשויים מחומרים ממוחזרים של חלקי רכב ישן ומיכון חקלאי. הפסלים הוצבו כגן פסלים באתר המוסך שבקיבוץ דוברת.

לצד הפיסול הסביבתי החל דוד לפסל עבודות קטנות יותר. הפסלים עשויים פלדה וברזל, ובולט בהם השימוש בפרסות סוסים ובחלקים ממוחזרים. העבודות משלבות נפחות, ריתוך, ריקוע ומסגרות ומאופיינות בגימור מוקפד ונקי.

הפסלים משקפים מינימליזם אומנותי, ויש בהם יופי ואסתטיקה. תנועה וזרימה באות לידי ביטוי בעבודה הפיסולית, מפיחות רוח חיים בברזל הקשה והקר והופכות אותו לחומר חם וחי. אחדים מהפסלים זוכים בצבע על המתכת העירומה. השימוש בצבע נעשה כדי  להשקיט את הגיוון של צבע המתכות השונה, ליצור שיווי משקל אמנותי, ויש בו גם כדי למקד את המבט של הצופה המתבונן בפרופורציה ובאסתטיקה. הוא מפסל בסדנה שממוקמת מתחת לביתו בטבעון, שם יש לו גלריה בה הוא מציג את פסליו. לחיפה יש לו סימפטיה מיוחדת. הוא התגורר בה במשך מספר שנים עם משפחתו, וגידל בה את ילדיו.


 


דוד, ספר על תהליך היצירה...

"תהליך היצירה מתחיל משלב של התכנסות פנימית. זהו זמן לבהות, לחשוב ולהעלות רעיון או דימוי. השלב הבא הוא העלאת הדימוי על נייר בצורה של סקיצות. מתוך הסקיצות והתיקונים נוצרת הסקיצה המובילה עליה אני קובע את המידות שיובילו לייצור הפסל. בהמשך, הפסל יקבל את הצורה הסופית. הוא משתחרר מהסקיצה ומקבל את החופש להיות מה שהוא אמור להיות."

מהם מקורות השראה שלך?

"אני שואב את הדימויים לפסלים מעולם הצומח, החי והאדם. אני מפסל אותם בסיטואציות שונות תוך התבוננות מעמיקה בנוף, בטבע סביב ובאינטראקציות הנוצרות. אני מתבונן ונותן למה שרואות עיניי אינטרפטציה במתכת, יש בזה תנועה, רוך ודמיון. כל עבודה היא חד פעמית, וקשה לי להיפרד ממנה. אני אוהב את הייחודיות והחד פעמיות של החומר והצורה. אי אפשר למצוא אצלי שתי עבודות זהות."

ספר על הבחירה שלך בחומרים ממוחזרים...

"לחומר הממוחזר יש יופי שכבר לא נמצא בחומרים המיוצרים היום. טכנולוגיות הייצור השתנו. אני מאד מתחבר לחלקים שיוצרו בעבר בטכניקות של חישול והטבעה. בנוסף, הפיסול עם חומרים ממוחזרים משיב לחומר שהתבלה חיים חדשים."

"יש יופי מיוחד בפעולת השחיקה שנוצרת בפלדה המשומשת. חלקי הפלדה ששימשו בעבר כלים לפילוח הקרקע הופכים לציפורים המפלחות את האוויר."

איך נולדה התערוכה הנוכחית?

"התערוכה נוצרה בעקבות קול קורא של האוצר מילוא שור, שהזמין אמנים להציג מיצירותיהם בבית יד לבנים. הפסלים לתערוכה נבחרו במשותף עם האוצר, והיא מציגה מגוון מהדימויים והטכניקות שאני עוסק בהם."

העבודות מיועדות למכירה?

"כן. הן מיועדות למכירה. הנחה בסך 50% תינתן לרוכשים בימי התערוכה ביד לבנים בחיפה. יש עבודות שקשה לי להיפרד מהן, והן שייכות לאוסף אישי שלי. הן לא מוצעות למכירה."

 


יצירת קשר:

דוד שאני: 053-2217921
בית יד לבנים (הירקון 48, חיפה): 04-8345238



כתובת האתר:

http://davidshany.co.il

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.