נשים מבשלות: סיורי רמדאן בעכו העתיקה
                                                       

נשים מבשלות: סיורי רמדאן בעכו העתיקה                                                                     

מיזם 'נשים מבשלות' הוא מיזם מבורך שמאפשר לנשים מבוגרות יחסית, בפריפריה, למצוא עיסוק ופרנסה ## הצטרפנו לסיור שערכה הקבוצה העכואית של 'נשים מבשלות', בעכו העתיקה, במהלך רמדאן 


                                                                           

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת


                                                                           

                                               

נשים מבשלות - עכו. צילום: ענת גיא 

המציאות הקשה בארץ היא שלנשים מבוגרות בפריפריה יש מעט מאוד אפשרויות תעסוקה. אפילו אם יש להן השכלה מקצועית, היצע העבודות הינו מאוד מצומצם. מיזם חברתי כלכלי בשם "נשים מבשלות" רוצה לשנות את המצב הקיים על ידי מתן פתרונות תעסוקה לנשים מבוגרות בכל רחבי הארץ, ובמיוחד בפריפריה.  המיזם עוזר להעצים את מאות הנשים שהוא כבר מעסיק ולספק להן הכשרה מקצועית, תנאי העסקה נאותים ומגוון אפשרויות לעתיד.

עם זאת, מעוניין המיזם גם לשמר את מסורות הבישול הייחודית של הנשים אותן הוא מעסיק. מרקם עשיר של 16 מוצאים יהודיים אתניים שונים ברחבי התפוצות, לצד נשים מדתות שונות, מגזרים שונים. המיזם מציע תפריט מקוון להזמנה ובנוסף מספק באופן שוטף שירותי הסעדה לשורה ארוכה של מוסדות וחברות כגון גני ילדים, צהרונים, בתי ספר, קייטנות ומחנות קיץ, טיולים ועוד כיום מפעיל המיזם מטבח מרכזי בפולג שבנתניה, המציע מגוון עשיר של מאכלים ביתיים המאפיינים שלל עדות ומגזרים, דוגמת המטבח האתיופי, הבוכרי, הפרסי, המרוקאי, התימני, הקוצ'יני, הכורדיסטני וכו'.

 

נשים מבשלות - עכו. צילום: ענת גיא

"נשים מבשלות" הוא מיזם חברתי-כלכלי שנוצר ומנוהל על ידי סמדר קפלינסקי, המקבץ יחדיו נשים מתרבויות יהודיות שונות מרחבי התפוצות ומטרתו הוא שימור והפצת התרבות הקולינרית היהודית שהתקבצה בישראל מרחבי העולם ויצרה גיוון אתני ושורשי. המיזם מתבסס על הפרויקטים: "נשים מבשלות", "פיתוח תיירות אתנית" ו"פסטיבל אוכל אתני בתפוצות", הפועלים משנת 2000 במטרה לחשוף את ההווי העדתי והקולינרי שהתפתח בארץ ישראל ומבוסס על הערך החברתי והאנושי של העצמת נשים.

קינוחים. צילום: אתר כדאי לדעת
 

הנשים במיזם גדלו וצמחו מתוך מסורות בישול אתניות מובהקות אותן ניכסו לעצמן והן מקור לכוח ולצמיחה כלכלית, אישית וקהילתית.

הפרויקט החל באזור הדרום עם קבוצות נשים מאופקים ומנתיבות והתפשט לרחבי הארץ. כיום מפעיל המיזם מטבח מרכזי בפולג שבנתניה, המציע מגוון עשיר של מאכלים ביתיים המאפיינים שלל עדות ומגזרים, דוגמת המטבח האתיופי, הבוכרי, הפרסי, המרוקאי, התימני, הקוצ'יני, הכורדיסטני וכו'.
 

אוצרות בחומות, עכו. צילום: אתר כדאי לדעת

                           

סיורי רמדאן בעכו העתיקה


הצטרפנו אל סיור עם נשות מיזם 'נשים מבשלות' תושבות עכו כדי להכיר מקרוב את המנהגים והטעמים הנלווים אל חודש הרמדאן, שמהווה את התקופה החשובה ביותר בשנה בתרבות האסלאם. חודש הרמדאן אוגר בתוכו אינספור חוויות: התפילות והאווירה הרוחנית בשעות הבוקר, סעודת האיפטאר השוברת את הצום, היציאה אל הרחובות עד השעות הקטנות של הלילה, קינוחים ומתוקים מיוחדים ושווקים עמוסי מבקרים שנפתחים עם רדת הערב ומושכים מבקרים רבים. 

מדובר בסיור קולינארי-תרבותי, אותו מלוות נשות קבוצת עכו של המיזם, יהודיות, מוסלמיות ונוצריות. התאספנו בחניון האקליפטוס, שם קיבלו את פנינו תמי פרדו ונשות הקבוצה. מנינו מעל 20 משתתפים, ולחולצתו של כל אחד מאיתנו הוצמד פתק עם שמו.

מורה הדרך שלנו היה אנדרו עבאדו, בחור צעיר ונמרץ, שופע ידע רב. במהלך הסיור נעצרו לידו לא מעט עוברים ושבים ולחצו את ידיו בלבביות. אנדרו, בן למשפחה נוצרית, נולד וגדל בעכו, למד בבית ספר יהודי, והוא מורה דרך במקצועו.

 יחד איתו, כשהוא מוביל בראש, יצאנו לתצפית רחבה על עכו העתיקה. זכינו להסברים על מנהגי החודש, ביקרנו במסגד אל ג'זאר וקיבלנו הסבר על תפילות הרמדאן. סיירנו בסמטאות השונות, ואנדרו הפליא לספר על החיבור בין שלוש הדתות בעיר. בקונדיטוריית קשאש המפורסמת טעמנו ממתקים מסורתיים וכאלה שאופייניים לחג, וגם רכשנו למזכרת. ביקרנו בח'אן אל שווארדה, שם מתרכזות משפחות רבות לציפייה בסדרות טלוויזיה מיוחדות שמוקרנות במיוחד לרמדאן. ולסיום, התארחנו בביתו של האמן איתן הורוביץ, שהגיע לעכו מתל אביב לפני שנים אחדות, ופתח את ביתו המקסים והמלא יצירות אמנות לטובת נשות המיזם. ישבנו בגינת ביתו המופלאה, לצד חתוליו החביבים, והתכבדנו בארוחה אותנטית.

ההשתתפות ברישום מראש בלבד.

המחיר: 165 ש"ח למשתתף

הסיורים מתקיימים בחודש הרמדאן החל מ-17 במאי. 

טלפון לרישום:  073-7826180

                       

עכו. צילום: אתר כדאי לדעת

                                                   

כדאי לדעת:

מיזם "נשים מבשלות" מציע באתר שלו תפריט הזמנה עשיר הכולל מגוון רחב פתרונות הסעדה והזמנה של מנות עדתיות משלל העדות השונות בישראל. ניתן למצוא שם מנות ראשונות, סלטים, תבשילי בשר ועוף, ממולאים, ואף קינוחים. התפריט המקוון החדש מציע פתרונות גם לצמחונים וטבעונים הכוללות מגוון רחב של מנות ללא מוצרים מהחי. את תפריט של "נשים מבשלות" מבשלות נשים שגדלו וצמחו בתוך מסורות בישול אתניות מובהקות וניכסו לעצמן את אומנות הבישול והתרבות המשתקפת בה כמקור כוח וצמיחה.

המיזם השיק לאחרונה שירות החדש באתר המיזם שמציע סעודה ל-6 אנשים במחיר קבוע של 250 שח'. הסעודות מחולקות על פי מגוון העדות בישראל, כך שאם בא לכם, ארוחה ביתית בסגנון מרוקאי, פרסי, בוכרי, טריפוליטאי או אחר במחיר של 42 שח' לאדם, יש לכם פתרון חדש ומקורי. ניתן גם לרכוש מנות בודדות על פי משקל ולהזמין אותן במשלוח עד הבית או המשרד.

 המיזם גם מספק באופן שוטף שירותי הסעדה לשורה ארוכה של מוסדות וחברות כגון גני ילדים , צהרונים, בתי ספר, קייטנות ומחנות קיץ, טיולים ועוד. צוות 'נשים מבשלות' מתאים את תמהיל המנות לפי בקשת הלקוח, טעמו האישי ואופי הסועדים.  מעבר לשירותים אלו , מציע המיזם שירותי הסעדה אותנטיים מסורתיים לאירועים כגון חתונות, אירועי חברה, סדנאות ועוד'.  



"נשים מבשלות" תפריט כשר בהשגחת הרבנות נתניה
מרכז הזמנות:  073-7826180
www.cooking-woman.co.il

מיזם "נשים מבשלות" מציע מגוון שירותים:
הזמנת סעודות מוכנות באופן מקוון או בטלפון
 הזמנת אוכל מוכן מכל סוגי המטבחים
הזמנת שירות קייטרינג ייחודי לחתונות ואירועים אחרים
 הזמנת סדנאות בישול עדתיות מגוונות היישר לבית.

                                                                           

                       

מסגד אל ג'זאר, עכו. צילום: אתר כדאי לדעת

                                                   


                                           

                                                       
הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.