גלריית יד לבנים:   דוד פדר / אבסטרקציה

גלריית יד לבנים:

דוד פדר / אבסטרקציה


 אוצר: מילוא שור

פתיחה: חמישי, 24.10.19, בשעה 18:30

נעילה: 15.11.19



יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

 

ההזמנה לתערוכה.
 

בבית יד לבנים שברחוב הירקון בחיפה תיפתח ביום חמישי, 24 באוקטובר, בשעה 18:30, תערוכתו של דוד פדר – 'אבסטרקציה', והיא תוצג עד יום שישי, 15 בנובמבר. השם נובע מתוך סגנון הציור, מופשט = אבסטרקט = אבסטרקציה. את התערוכה אוצר מילוא שור, שהוא האוצר הקבוע של בית יד לבנים.

דוד, במה שונה התערוכה הנוכחית מהקודמת?

"בתערוכה הזו אני מציג ציורים שלא הצגתי בעין הוד. ההתפתחות היא יותר לכיוון צבע. אני משתמש יותר בצבעי דיו, וכמובן בשילוב זפת וצבעי שמן וצבעים אקריליים. גם שיניתי את גודל הפריים של הציורים. כעת הם גדולים יותר."

הציורים הם ססגוניים אבסטרקטיים, כאשר כתמי צבע תזזיתיים וכמעט פיסוליים יוצרים את בסיס הקומפוזיציה של הציור. תערוכתו הקודמת של דוד התקיימה בחודש מאי 2018, בעין הוד, ואצרה אותה דניאלה טלמור.
 

דוד פדר. צילום: מהאלבום המשפחתי


דוד פדר מצייר בסטודיו שלו במרומי הכרמל, מתוך חופש אמיתי הנותן דרור לדמיון חסר גבולות. העבודות המוצגות בתערוכה מורכבות מסימנים פיזיים שהוא הטביע על גבי הקנבס, סימנים של נוכחות המופיעים כהוכחות לקיום. הכתמים הצבעוניים החופשיים הנוצרים בתהליך מהיר ואינטנסיבי, מאפשרים לו לתת ביטוי אינטואיטיבי לפנטזיות, ולמראות מהזיכרון ומתת ההכרה.

דוד הינו תושב חיפה משנת 1978. תחילה התגורר בכרמל הצרפתי, ואחר כך ברמת גולדה, שם הוא גר כבר 36 שנים. "אני מרבה לבקר במוזיאוני חיפה, הילדים למדו בחיפה, טוב לחיות בעיר הזו, ואני אוהב אותה. אשתי חיה היא אחות במקצועה, בתי גלי היא אנליסטית נתונים בבנק הפועלים, בני רן הוא חשב של חברת  זוגלובק, בני חן מתמחה בעריכת דין במשרד שיבולת בניו יורק. יש לי 5 נכדים שגם הם מציירים..."

 

מתוך התערוכה. צילומים: באדיבות האמן


דוד, יליד 1947, גרמניה, גדל בקריית עמל. לימודיו בכיתות ז'-ח' במגמה קדם-מקצועית העניקו לו כלים לעבודה במתכת והבנה בשרטוט טכני, דבר שהצטיין בו. את שירותו הצבאי עשה בחיל האוויר, חלק בקורס טיס וחלק בטייסת הפצצה. כיום הוא בעלים של חברה העוסקת ביבוא צנרת גמישה לתעשייה הפטרוכימית ותעשיית המזון.

את דרכו בתחום האמנות והיצירה התחיל בגיל 15. בגיל 16 השתתף בתערוכת תחביב בבנייני האומה בירושלים ובתל אביב. הוא למד ציור בלימודי חוץ באוניברסיטת חיפה ובסדנאות אומן. הציירים שהשפיעו על מהלך התפתחותו הם דורון בר אדון, יפתח ברקין, תמר דוברובסקי ויהודה יציב. הוא השתתף בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל, אנגליה, שבדיה, פורטוגל ואיטליה.

 


כיום הוא מצייר בסטודיו בחצר ביתו.  "אין לי צורך במוזה," הוא אומר. "את האנרגיות אני טוען במהלך היום. כאשר יש לי זמן פנוי, אני נכנס לסטודיו ומתחיל לצייר ומרוקן את האנרגיות, מצייר הרבה. אני אוהב לעבוד לבד, בדרך כלל בשקט, מכין מספר רב של מסגרות ציור, לפעמים עובד במקביל על 2-3 ציורים."

התערוכה נולדה עקב תקופה מאוד פורייה של יצירה. "בתקופה מאוד קצרה ציירתי כ-40 ציורים," מציין פדר. "וזה פשוט התבקש. כל תערוכה שהצגתי סיכמה אצלי תקופה, וזה חשוב להמשך. השתתפתי בהרבה תערוכות באגודת האמנים והציירים בבית שאגאל. לשמחתי, החברים אוהבים את הסגנון ואת הציורים שלי. העבודות מיועדות למכירה, לא קשה לי להיפרד מהציורים."

 


דוד: "בתחילת הדרך ציירתי בסגנון מופשט ולכיוון הזה התפתחתי. לציורים שאני מצייר אין שמות, כולם ללא כותרת, עשויים צבעי שמן תעשייתיים, דיו, שמן, זפת על בדי קנבס. זהו סגנון ציורים מופשט, אקספרסיוניסטי, אשר נוצר מתוך תחושות. אין צורך בהבנה, יש צורך ברגש ואפשרות להתחבר אליו, הציור שאני מצייר אינו מתאר דבר, אלא רק את עצמו, כל ציור מביע מצב רוח, אווירה, רגש או רצון להביע כוחות נפש פנימיים לפעמים סוערים. בעזרת צבע, כתם, קו, קומפוזיציה, קצב, הרמוניה ואקספרסיה, אני יוצר את הציורים."

"במהלך הציור נוצר דיאלוג מתמיד ביני ובין הציור, בעזרת כתם וקו, בין צבע לצורה, טקסטורה ומשיכות צבע. הכלים בהם אני משתמש הם מברשות מסוגים שונים, מגבים או צביעה ישירה מתוך מיכל הצבע. הצופה יכול להתחבר לציור ע"י חיפוש אלמנטים, היוצרים אסוציאציות כאלה ואחרות הנותנות לו הרגשה של הזדהות עם  הציור
.
"


גלריית בית יד לבנים. רח' הירקון 48. טל: 04-8345238  

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.